Автор: 16.10.2014 Оновлено: 27.12.2018

закон про прокуратуру

Сучасний закон “Про прокуратуру” вважається досить прогресивним, оскільки більшою мірою враховує попередні рекомендації Венеціанської комісії, а також експертні висновки до минулих проектів цього Закону за останні декілька років.

Із законом “Про прокуратуру” можна ознайомитися за посиланням: ТУТ.

Закон “Про прокуратуру”: головні новації

1) Прощавай загальний нагляд!

Спроба реформувати прокуратуру була запланована ще в 2013 році. Тоді інший законопроект навіть пройшов Венеціанську комісію, але був зупинений на шляху у Верховну Раду. Самі депутати не особливо поспішали ухвалювати такий закон, як цього вимагав Євросоюз. Тепер, коли в Донбасі війна і силові відомства деморалізовані, при новій владі є шанс довести таку реформу до її логічного кінця, а вслід за нею і реформи інших відомств.

Закон про прокуратуру позбавляє її багатьох функцій. Зокрема, прокуратура втрачає функцію загального нагляду. Саме словосполучення “загальний нагляд” пахне Радянським Союзом, коли ще все було загальним – державним, коли і прокурор, і інші контролюючі органи мали безмежні повноваження і могли перевіряти будь-які державні і приватні установи та виявляти розтрату.

Попри те, що вже давно підприємства, за великим рахунком, в приватних руках, це не зупиняє прокурорів нерідко перевищувати владні повноваження та занадто часто перевіряти діяльність таких підприємств на відповідність їх діяльності законодавству.

Багато науковців ще давно казали, що такий “контрольний контроль” по суті дублював повноваження, які мають інші контролюючі органи, як податкова інспекція тощо. Більше того, такі дублюючі функції потребують додаткових одиниць прокурорського штату, яким потрібно платити зарплату, що додатково зменшує бюджет України на сотні мільйонів гривень.

2) Діяльність в рамках кримінального провадження

закон про прокуратуру

“В рамках реформи по скороченню кількості контролюючих органів прокуратуру позбавили функції загального нагляду”

За новим законом наглядова функція виконується прокуратурою тільки у формі представництва в суді інтересів неповнолітніх і недієздатних осіб, або у формі представництва інтересів держави в суді у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежно здійснює орган державної влади чи орган місцевого самоврядування.

За прокурорами залишаться лише функції щодо підтримання державного обвинувачення в кримінальних провадженнях, нагляд за законністю діяльності органів досудового слідства, дізнання та органів, які проводять оперативно-розшукову діяльність, а також за законністю діяльністі при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та при застосуванні інших заходів примусового характеру, що обмежують особисту свободу громадян.

Цікаво й навіть дивно те, що стаття 2 закону “Про прокуратуру”, яка визначає функції прокуратури, не відтворює положень статті 121 Конституції України. Зокрема, в ній відсутній нагляд за дотриманням прав і свобод людини і громадянина, дотриманням законів з цих питань органами їх посадовими і службовими особами.

Противники нової реформи свого часу казали, що якщо буде ухвалений новий закон “Про прокуратуру” і скасована загальнонаглядова функція, то це буде катастрофа, тому що в Україні немає іншого контролюючого органу. Крім цього, вони посилаються на європейський досвід, кажучи, що прокуратура в інших країнах не має наглядової функції, адже там, на відміну від України, є інші контролюючі органи.

закон про прокуратуру

Але хочемо додати з приводу цього, що зовсім нещодавно Координаційний центр з впровадження економічних реформ при Президенті України за ініціативою голови держави спільно з Кабінетом Міністрів розпочали реалізацію реформи, яка передбачає саме скорочення структури контролюючих органів.

За словами Представника Президента в Кабінеті Міністрів Олександра Данилюка, в Україні до нещодавна існувало 75 (!) контрольно-наглядових органів, які дублювали функції один одного, тим самим ефективність яких зменшувалася в рази, тому зараз їх кількість зменшується до 27 (!).

Як бачимо, дефіциту контрольно-наглядових органів в Україні нема, а тому виключення загального нагляду з переліку функцій прокуратури не призвело сьогодні до краху чи колапсу всієї правоохоронної системи, а, можливо, навпаки сприяє її розвиткові.

3) Кількість прокурорів

Як стверджує Борис Малишев – експерт Реанімаційного пакету реформ, новий закон “Про прокуратуру” не містить норму про максимальну кількість прокурорів в Генеральній прокуратурі, місцевих і регіональних прокуратурах. За словами Бориса Малишева, це можна було б зробити, “встановивши коефіцієнти залежно від кількості населення на території, підвідомчої певному органу прокуратури”.

Цікаве питання тоді щодо кількості заступників у регіональних чи місцевих прокурорів.

4) Зменшення впливу начальників

Також, за новим законом прокурори звільняться від “пресу” начальства, тобто стануть більш незалежними. Тепер ніякі усні доручення, прохання начальства прокурор виконувати не зобов’язаний до отримання письмових вказівок. У новому законопроекті чітко записано:

“Прокурор не зобов’язаний виконувати накази і вказівки прокурора вищого рівня, які викликають у нього сумнів в законності, а також явно злочинні розпорядження або вказівки”.

5) Рада прокурорів та кваліфікаційна комісія

Якщо в дорученнях прокурорів вищого рівня прокурор розпізнає незаконність, то він має право звернутися за захистом в орган прокурорського самоврядування – Раду прокурорів. Введення додаткових незалежних від керівництва прокуратури Ради прокурорів і окремої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії – це інновація закону. Працювати ці два органи самоврядування мають в щільній “зав’язці”.

До функцій Ради прокурорів входять:

  • рекомендування призначення і звільнення прокурорів з адміністративних посад;
  • захист прокурорів від незаконного впливу, у тому числі, з боку керівного складу.

До функцій кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів входить:

  • відбір кандидатів на посаду прокурора;
  • бере участь в переводі прокурорів з одного органу прокуратури до іншого;
  • розглядає скарги / заяви про здійснення прокурором дисциплінарного проступку і здійснює дисциплінарне провадження.

Деякі положення закону Борис Малишев називає “антиконституційними”. Наприклад, положення про те, що “кандидати від Уповноваженого з прав людини до складу кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів мають бути погоджені відповідним комітетом Верховної Ради”.

Законом передбачено мінімізацію впливу на діяльність Ради прокурорів і кваліфікаційно-дисциплінарної комісії з боку керівного складу прокуратури. Обидва органи обираються шляхом таємного голосування Всеукраїнською конференцією працівників прокуратури. Причому, представники Генеральної прокуратури складають абсолютну меншість.

Рада прокурорів складається з 13 членів, два з яких є представниками ГПУ, а також ще два представники юридичних ВНЗ. Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів складається з 5 прокурорів, 2 учених, 1 адвоката, 3 представників омбудсмена, інші – правозахисники, представники громадських організацій.

Член Комісії не може бути нардепом України, працівником ОВВ, СБУ, МВС, співробітником НАПУ, суддею, а також прокурором, який займає адміністративну посаду.

6) Новий кадровий відбір

Ініціатори Закону наголошують на прозорому та конкурсному відборі майбутніх працівників прокуратури, де важливу роль буде відігравати рейтинг кандидатів, оголошення про вакансії, тестові анонімні іспити та підготовка в НАПУ. На конкурсній і прозорій основі відбуватиметься і перевод прокурорів з однієї прокуратури в іншу.

7) Зарплата, премії та дисциплінарні проступки

Крім того, згідно із законопроектом буде встановлений чітко визначений розмір зарплати прокуророві. У 2015 році мінімальний оклад дорівнює 10 мінімальним заробітним платам (12180 тис. грн.), а з 2017 року 12 мінімальним заробітним платам (14616 тис. грн.), плюс доплати за вислугу років і за адміністративну посаду.

Урізаються всі премії. Адже це було гарним прикладом інструменту впливу начальників на підлеглих.

Що цікаво, розділ VI закону, який передбачає дисциплінарну відповідальність прокурора, містить поняття “дисциплінарний проступок”, хоча сам проект не дає чіткого визначення цього поняття, не розкриває його суть, а також не визначає відповідні ознаки, що на практиці тільки приведе до довільного тлумачення. Виникає просто “когнітивний дисонанс” при думці, що може потрапити під трактування цього “дисциплінарного проступку”.

Хто сьогодні прокурор?

закон про прокуратуру

РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:

“Нічого, що у нас два Генеральних прокурори в Україні? Тому що попередній прокурор не знятий з посади, адже не було згоди Верховної Ради на його зняття.”

Цікава 42 стаття закону “Про прокуратуру”. Вона підміняє конституційну термінологію і визнає існуючу посаду Генерального прокурора України як “адміністративну”. Якщо взяти до уваги “букву” Закону, то при такому законодавчому підході звільнення генпрокурора з адміністративної посади або припинення його повноважень на адміністративній посаді не припиняє його повноважень прокурора.

До речі, “в тему” екс-генпрокурор України Святослав Піскун прокоментував такий новий законопроект: “Таке враження, що ті, хто пишуть сьогоднішні закони і приймають їх, ніколи в житті не читали Конституцію України. Нічого, що у нас два Генеральних прокурори в Україні? Тому що попередній прокурор не знятий з посади, адже не було згоди Верховної Ради на його зняття. Нічого?! Нормально?! А якщо я піду до суду і відновлюся, у нас буде три генпрокурори одночасно”, – заявив Піскун.

Таким чином, новий закон “Про прокуратуру”, незважаючи, на перший погляд, прогресивність правових норм, що містяться в ньому, все ж потребує деяких доопрацювань та уточнень для максимального наближення до європейських стандартів і забезпечення ефективного захисту прав і інтересів громадян і бізнесу в Україні.

За матеріалами “Прокурорскої правди”.

Як приймався закон “Про прокуратуру” у ВРУ на відео:

Оцініть статтю:
Не дуже файноНе файноФайноДуже файноСупер файно 2 5,00 з 5
ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ
Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter
Читайте юридичні лайфхаки на нашому «Telegram» каналі

Тисни на «Новини»

Нам є чим вас здивувати!

Підпишись та отримай корисні лайфхаки, останні новини та приємні бонуси!
ПІДПИСАТИСЯ
і підпишись на унікальну поштову розсилку

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

2018-12-27T12:37:04+02:00
Адвокат Novgorodskiy&Partners. Експерт з кримінального, цивільного, господарського права. Автор блогу на pravoconsult.com.ua
Підписатися
Сповістити про
guest

0 Комментарий
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі