«Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою: інструкція, як діяти!»

»»«Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою: інструкція, як діяти!»

дорожньо-транспортна пригода

Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою на українських дорогах сьогодні досить розповсюджене явище. Підприємливих українських автолюбителів, які є володарями автівки з іноземними номерами, постійно критикують за неабияку безцеремонність на дорозі. Нібито вони частіше порушують правила дорожнього руху і стають винуватцями аварій, уникаючи при цьому відповідальності.

Всього, за даними Державної фіскальної служби за 2017 рік, на території України знаходилося близько 527 000 авто з іноземною реєстрацією. Але ж скільки за останній рік тільки з цих машин так і їздить по дорогах України, а скільки – розібрали на запчастини, сказати не може ніхто.

ЦІКАВО ТАКОЖ:

Оскільки їх кількість останнього року значно збільшилася, то аварії з такими авто вам вже буде не уникнути. За приблизними оцінками страховиків, по дорогах України ще колесить приблизно 300 000 таких автомобілів. Більшість з них сконцентровано в прикордонних областях – Закарпатській, Львівській, Тернопільській, Одеській, Херсонській та Миколаївській. Проте, як свідчить статистика патрульної поліції, лише з початку 2018 року за участю автівок з іноземною реєстрацією вже відбулося більше ніж 11 000 аварій.

На сьогоднішній день у 80% випадків учасниками ДТП є власники «євроблях». Практично завжди водії авто на єврономерах після скоєння ДТП кидають машину і тікають. Адже знайти та ідентифікувати їх за цією машиною майже неможливо. І це сумні реалії.

Завдяки чьому в Україні склалася така загрозлива ситуація? Що робити володарям машин на держреєстраціях, коли скоїлася дорожньо-транспортна пригода з євробляхою? Яку компенсацію можливо отримати з винуватців ДТП за участі єврономерів? Саме про це ми сьогодні вам і будемо розповідати.

Як євробляхарі користуються лазівками в законі?

У «європейцях» українських водіїв досі (та в першу чергу) приваблює їх низька ціна. Наприклад, лише за 4000 USD можна придбати «Mercedes» E-класу 1999-2005 років випуску. У той же час за ці самі гроші в Україні можна знайти хіба що подряпаний «Lanos» чи порядно так стареньку «іномарку», але в набагато гіршому стані.

Основних способів ввезення іноземних авто два:

  • Машину приганяє іноземець, який потім передає право на керування транспортним засобом українцю на підставі довіреності;
  • Проводиться купівля авто за допомогою «липового» оформлення на роботу в закордонній фірмі.

Про це і не тільки ми писали тут: «Новый закон о евробляхах (2018): как растаможить авто в Украине?»

Законодавство України зобов’язує провести митне оформлення іноземного авто, що ввезено в країну, протягом 60 днів. Як виняток – допускається тимчасове ввезення автомобіля іноземним громадянином для особистого використання терміном до 1 року. Але передавати такий автомобіль в користування іншим особам (а саме – українцям) не можна. До того ж вже наприкінці поточного року таке авто вже має перетнути кордон. До речі, говорячи про кінець року і Різдвяні свята, не можна не згадати про бокалы для шампанского в Киеве от Мира Посуды, які стануть гарною прикрасою до вашого святкового столу.

Тому більш популярний другий спосіб авто на іноземних номерах купити – через працевлаштування на іноземну (польську чи литовську) фірму. За словами юристів, хоча така схема і здається на перший погляд нешкідливою, але має багато ризиків. Іноземна компанія, на яку нібито влаштовується на роботу покупець авто, не веде ніякої діяльності, проте на її балансі знаходиться безліч автомобілів, а в штаті знаходиться така ж кількість співробітників.

Цілком логічно, що у польських або литовських владних органів може виникнути питання – а чи платить така фірма податки та відрахування за цих співробітників, а також транспортний збір за авто.

У разі виникнення претензій до такої іноземної фірми з боку регуляторних органів або її банкрутства, українцеві необхідно буде повернути автомобіль, який є власністю іноземної компанії.

Дивіться також: «Дорожньо-транспортна пригода: як правильно діяти?»

Саме обмеження права власності є основною проблемою для володарів авто з іноземними номерами. У довіреності, яку вони отримують при «придбанні» транспортного засобу, передбачено тільки право на керування автомобілем. А от продати, подарувати, залишити в спадок або надати в якості застави його не можна – адже українець, по суті, не є власником такої машини.

дорожньо-транспортна пригода з євробляхою

Що потрібно знати водієві євробляхи?

На жаль, авто на іноземній реєстрації, більшість з яких ввезено на «LT» номерах, небезпідставно викликають побоювання у інших автомобілістів, тому що вони нерідко використовуються в кримінальній діяльності. Крім того, деякі їх водії частенько практикують досить агресивну їзду, не бережучи при цьому своїх автомобілів через їх дешевизну.

Однак переважна більшість водіїв авто на єврономерах – це нормальні законослухняні учасники дорожнього руху. І кожен з них теж ризикує дізнатись на практиці, що таке дорожньо-транспортна пригода. Тому незалежно від того, хто саме винен в ДТП – водій авто на єврономерах, або ж на номерах українських, – є певні нюанси, які кожному потрібно знати з правової точки зору про відповідальність за ДТП.

  1. По-перше, щоб притягнути водія до відповідальності (адміністративної чи кримінальної) не має ніякого значення, які номери були у автівки, за кермом якої знаходився винуватець ДТП.
  2. По-друге, автомобіль – це джерело підвищеної небезпеки. Отож заподіяний ним збиток має компенсуватися в повному обсязі особою, яка володіє даною автівкою. Тому компенсувати шкоду зобов`язаний саме водій-винуватець незалежно від країни реєстрації його ТС.
  3. По-третє, якщо шкода заподіяна власнику автомобіля на іноземній реєстрації, а винуватцем є водій авто на вітчизняних номерах, потерпілий також має право звернутися до суду за отриманням матеріальної компенсації. У такій справі спочатку слід враховувати, що вимагати компенсації заподіяної майну шкоди має право тільки власник автомобіля. Однак в деяких випадках це право має і «користувач» автомобіля, якщо доведе наявність у нього на автомобіль іншого речового права. При цьому представництво за довіреністю, наприклад, не веде до виникнення права власності на автомобіль.

Виходячи з вищесказаного, адвокату потерпілого необхідно спочатку перевірити, на яких правових підставах буде звертатися в суд реальний водій, і зібрати документи, що підтверджують законність використання автомобіля на території України.

В іншому випадку є ризик затіяти не тільки свідомо програшну справу, а й порушити зайвий інтерес з боку митних органів. Адже суд, в разі виявлення такого правопорушення, зобов’язаний буде відреагувати на нього окремою ухвалою і направити її до відповідних органів.

Після чого проблема компенсації збитку відійде вже на другий план у порівнянні з проблемою можливого накладення колосального штрафу за неправомірне використання нерозмитненого транспортного засобу.

Буде цікаво:  «Правила рибальства в Україні: всі права і обов'язки рибака і риби!»

З іншого боку, якщо дорожньо-транспортна пригода сталася за вини водія «євробляхи», для захисту українського власника його представнику доцільно зібрати інформацію про правові підстави та обставини використання іноземного авто на території України, а також в країні його реєстрації.

Чи не припинена (наприклад) така реєстрація і чи належить право власності на авто кому-небудь взагалі. Маючи цю інформацію та відповідні знання в цій галузі, адвокат зможе переконливо провести переговори з позасудового врегулювання конфлікту, або ж використати більше «козирів» для захисту в суді.

Слід також зазначити, що відповідальність всіх водіїв транспортних засобів, які беруть участь у дорожньому русі, повинна бути застрахована. При в`їзді на територію України, іноземні машини мають поліс «Зеленої карти», що видається (як правило) не більше ніж на місяць. Після закінчення цього терміну, якщо авто продовжує перебувати в Україні, його водій зобов’язаний укласти договір обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ) – це автоцивілка на іноземне авто.

Цікаво також: «Як за страховим полісом стягнути гроші зі страхової компанії при ДТП?»

Потрібно пам’ятати, що поліція має право штрафувати водіїв іноземних авто за відсутність такого поліса. Не варто сподіватися, що квитанцію зі штрафом відправлять за місцем реєстрації машини – в Литву чи Польщу. У протоколі обов`язково фіксуються ім`я та прізвище водія. Крім того, як показав недавній досвід, водія можуть звинуватити і в ухиленні від сплати митних зборів.

дорожньо-транспортна пригода

Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою: що робити?

Необхідно розрізняти автомобілі з іноземною реєстрацією, які можуть перебувати в Україні легально, і саме «євробляхи». У першому випадку авто може мати легальну страховку, і проблем з компенсацією виникнути не повинно.

Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою і правила для власного убезпечення:

1. З`ясувати, чи легально авто

Якщо автомобіль не зареєстрований в Україні і його власник – нерезидент, то міжнародний страховий поліс поширюється на територію інших країн. На його підставі виплачується компенсація третій стороні. Якщо ж винуватцем дорожньо-транспортної пригоди став транспортний засіб на «євробляхах», то в першу чергу на місце ДТП необхідно викликати поліцію, щоб зафіксувати інцидент, скласти протокол і встановити особу водія. Потім можна звертатися до суду з цивільним позовом про відшкодування шкоди.

Якщо суд визнає провину водія у ДТП євробляхи, то справу передадуть до виконавчої служби. В залежності від суми збитку на майно винуватця накладуть арешт або заблокують його банківські картки. Потім перевірять, чи офіційно він працевлаштований і з зарплати автоматично стягнуть суму на відшкодування шкоди.

2. Перевірити наявність страхового полісу у водія

Краще буде сфотографувати дані його полісу та водійські права. Якщо у водія є договір ОСАГО (автоцивілки), його дійсність можна перевірити на сайті Моторного бюро. Поліс «Зеленої карти» перевірити online неможливо. Для цього необхідно робити запит в країну, де видано поліс. Зробити це можна через МТСБУ.

Якщо у обох водіїв є дійсний поліс ОСАГО, то можна оформити «європротокол». В іншому випадку необхідно викликати поліцію. Також поліцію слід викликати в разі, коли винуватець зник з місця ДТП або водій авто має ознаки алкогольного або наркотичного сп’яніння (по можливості необхідно завжди зафіксувати дані авто і водія) і знайти свідків аварії.

У разі, коли обидва учасники мають поліси ОСАГО, потерпілий отримує виплату у страховика, який застрахував відповідальність винуватця або в рамках прямого врегулювання – у своїй страховій компанії. Якщо відповідальність винуватця була застрахована, при цьому у потерпілого є страховий поліс – компенсувати збитки буде МТСБУ. Після цього Бюро виставить регрес винуватцю аварії.

Отримання компенсації саме з водія авто на закордонній реєстрації завжди складно, бо він не його безпосередній власник. Тому заарештувати таке ТС, а потім його продати за рішенням суду зовсім неможливо, бо сам власник знаходиться за кордоном.

Якщо дорожньо-транспортна пригода сталася з вини водія авто з держреєстрацією, а потерпілим є власник євробляхи, то процедура врегулювання така ж.

3. Шукати по «гарячих слідах» у разі втечі

Якщо водій автівки на закордонних номерах – винуватець ДТП, що скрився з місця події, необхідно відразу ж визивати поліцейський патруль. Тоді відшкодування можна отримати з МТСБУ (але лише за шкоду здоров`ю чи життю потерпілих).

РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:

Для покриття майнового збитку суд має визнати винним саме водія авто на іноземних номерах. Але установлення особи водія та підтвердження його зв`язку з авто вкрай складно, оскільки воно не знаходиться в базі даних поліції, тому що не проходило реєстрацію в Україні.

Якщо водієві машини на «євробляхах» вдалося втекти з місця події, що буває нерідко, то краще теж не втрачати часу. Процедура пошуку водія, який став причною, щоб відбулася дорожньо-транспортна пригода з євробляхою, вкрай складна. Адже в Україні немає повноцінної бази громадян, які отримують транспортні засоби на умовах тимчасового ввезення без процедури розмитнення.

Як правило, таке авто числиться за іноземним підприємством, і вийти на реального власника практично неможливо. Якщо ж звернутися в поліцію по гарячих слідах, то шанси збільшуються, бо машина може десь «засвітитися» у дорозі. А ось по закінченні доби її можуть просто поставити в гараж або зовсім продати на запчастини.

За участю кого би не сталася дорожньо-транспортна пригода, після неї постраждала сторона повинна дочекатися рішення суду, який визнає провину водія авто. Маючи на руках таке рішення, потерпілий оцінює завдані збитки на сертифікованому СТО або у професійного оцінювача, щоб визначити суму виплати.

Далі є два варіанти:

  • Можна звернутися до винуватця за компенсацією безпосередньо. А якщо він відмовиться відшкодувати збитки добровільно – стягнути необхідну суму через суд з урахуванням судових витрат;
  • Другий варіант – звернутися в Моторно-транспортне страхове бюро України, яке на підставі заяви відшкодує потерпілому збитки, а потім стягне кошти з винуватця.

Що робити, якщо відбулась дорожньо-транспортна пригода з євробляхою, дивіться також на відео:


Корисний матеріал? Оцініть:

Зовсім не файноНе файноНе дуже файноФайноДуже файно 3 5,00 з 5

Є питання? Натисніть нижче "ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ"!

ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Натисніть і підпишіться на «НОВИНИ» або канал «TELEGRAM» та отримуйте юридичні лайфхаки!

Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter

Юрій Усманов
Юрист, засновник проекту “Правова Консультація”, м.Харків.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Добавить комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

Извините, для комментирования необходимо войти.

Send this to a friend