Автор: 20.12.2018 Оновлено: 20.12.2018

дорожньо-транспортна пригода

Дорожньо-транспортна пригода з євробляхою на українських дорогах сьогодні досить розповсюджене явище. Підприємливих українських автолюбителів, які є володарями автівки з іноземними номерами, постійно критикують за неабияку безцеремонність на дорозі. Нібито вони частіше порушують правила дорожнього руху і стають винуватцями аварій, уникаючи при цьому відповідальності.

Всього, за даними Державної фіскальної служби за 2017 рік, на території України знаходилося близько 527 000 авто з іноземною реєстрацією. Але ж скільки за останній рік тільки з цих машин так і їздить по дорогах України, а скільки – розібрали на запчастини, сказати не може ніхто.

Оскільки їх кількість останнього року значно збільшилася, то аварії з такими авто вам вже буде не уникнути. За приблизними оцінками страховиків, по дорогах України ще колесить приблизно 300 000 таких автомобілів. Більшість з них сконцентровано в прикордонних областях – Закарпатській, Львівській, Тернопільській, Одеській, Херсонській та Миколаївській. Проте, як свідчить статистика патрульної поліції, лише з початку 2018 року за участю автівок з іноземною реєстрацією вже відбулося більше ніж 11 000 аварій.

На сьогоднішній день у 80% випадків учасниками ДТП є власники «євроблях». Практично завжди водії авто на єврономерах після скоєння ДТП кидають машину і тікають. Адже знайти та ідентифікувати їх за цією машиною майже неможливо. І це сумні реалії.

Завдяки чьому в Україні склалася така загрозлива ситуація? Що робити володарям машин на держреєстраціях, коли скоїлася дорожньо-транспортна пригода з євробляхою? Яку компенсацію можливо отримати з винуватців ДТП за участі єврономерів? Саме про це ми сьогодні вам і будемо розповідати.

Як євробляхарі користуються лазівками в законі?

У «європейцях» українських водіїв досі (та в першу чергу) приваблює їх низька ціна. Наприклад, лише за 4000 USD можна придбати «Mercedes» E-класу 1999-2005 років випуску. У той же час за ці самі гроші в Україні можна знайти хіба що подряпаний «Lanos» чи порядно так стареньку «іномарку», але в набагато гіршому стані.

Основних способів ввезення іноземних авто два:

  • Машину приганяє іноземець, який потім передає право на керування транспортним засобом українцю на підставі довіреності;
  • Проводиться купівля авто за допомогою «липового» оформлення на роботу в закордонній фірмі.

Про це і не тільки ми писали тут: «Новый закон о евробляхах (2018): как растаможить авто в Украине?»

Законодавство України зобов’язує провести митне оформлення іноземного авто, що ввезено в країну, протягом 60 днів. Як виняток – допускається тимчасове ввезення автомобіля іноземним громадянином для особистого використання терміном до 1 року. Але передавати такий автомобіль в користування іншим особам (а саме – українцям) не можна. До того ж вже наприкінці поточного року таке авто вже має перетнути кордон. До речі, говорячи про кінець року і Різдвяні свята, не можна не згадати про бокалы для шампанского в Киеве от Мира Посуды, які стануть гарною прикрасою до вашого святкового столу.

Тому більш популярний другий спосіб авто на іноземних номерах купити – через працевлаштування на іноземну (польську чи литовську) фірму. За словами юристів, хоча така схема і здається на перший погляд нешкідливою, але має багато ризиків. Іноземна компанія, на яку нібито влаштовується на роботу покупець авто, не веде ніякої діяльності, проте на її балансі знаходиться безліч автомобілів, а в штаті знаходиться така ж кількість співробітників.

Цілком логічно, що у польських або литовських владних органів може виникнути питання – а чи платить така фірма податки та відрахування за цих співробітників, а також транспортний збір за авто.

У разі виникнення претензій до такої іноземної фірми з боку регуляторних органів або її банкрутства, українцеві необхідно буде повернути автомобіль, який є власністю іноземної компанії.

Дивіться також: «Дорожньо-транспортна пригода: як правильно діяти?»

Саме обмеження права власності є основною проблемою для володарів авто з іноземними номерами. У довіреності, яку вони отримують при «придбанні» транспортного засобу, передбачено тільки право на керування автомобілем. А от продати, подарувати, залишити в спадок або надати в якості застави його не можна – адже українець, по суті, не є власником такої машини.

дорожньо-транспортна пригода з євробляхою

Що потрібно знати водієві євробляхи?

На жаль, авто на іноземній реєстрації, більшість з яких ввезено на «LT» номерах, небезпідставно викликають побоювання у інших автомобілістів, тому що вони нерідко використовуються в кримінальній діяльності. Крім того, деякі їх водії частенько практикують досить агресивну їзду, не бережучи при цьому своїх автомобілів через їх дешевизну.

Однак переважна більшість водіїв авто на єврономерах – це нормальні законослухняні учасники дорожнього руху. І кожен з них теж ризикує дізнатись на практиці, що таке дорожньо-транспортна пригода. Тому незалежно від того, хто саме винен в ДТП – водій авто на єврономерах, або ж на номерах українських, – є певні нюанси, які кожному потрібно знати з правової точки зору про відповідальність за ДТП.

  1. По-перше, щоб притягнути водія до відповідальності (адміністративної чи кримінальної) не має ніякого значення, які номери були у автівки, за кермом якої знаходився винуватець ДТП.
  2. По-друге, автомобіль – це джерело підвищеної небезпеки. Отож заподіяний ним збиток має компенсуватися в повному обсязі особою, яка володіє даною автівкою. Тому компенсувати шкоду зобов`язаний саме водій-винуватець незалежно від країни реєстрації його ТС.
  3. По-третє, якщо шкода заподіяна власнику автомобіля на іноземній реєстрації, а винуватцем є водій авто на вітчизняних номерах, потерпілий також має право звернутися до суду за отриманням матеріальної компенсації. У такій справі спочатку слід враховувати, що вимагати компенсації заподіяної майну шкоди має право тільки власник автомобіля. Однак в деяких випадках це право має і «користувач» автомобіля, якщо доведе наявність у нього на автомобіль іншого речового права. При цьому представництво за довіреністю, наприклад, не веде до виникнення права власності на автомобіль.

Виходячи з вищесказаного, адвокату потерпілого необхідно спочатку перевірити, на яких правових підставах буде звертатися в суд реальний водій, і зібрати документи, що підтверджують законність використання автомобіля на території України.

В іншому випадку є ризик затіяти не тільки свідомо програшну справу, а й порушити зайвий інтерес з боку митних органів. Адже суд, в разі виявлення такого правопорушення, зобов’язаний буде відреагувати на нього окремою ухвалою і направити її до відповідних органів.

Після чого проблема компенсації збитку відійде вже на другий план у порівнянні з проблемою можливого накладення колосального штрафу за неправомірне використання нерозмитненого транспортного засобу.