відповідальність медичних працівників, лікарська помилка, лікарські помилки

Лікарські помилки у нашому суспільстві – явище досить нерідке та актуальне, бо вони приносять нам відчутні фізичні та моральні страждання. Довести помилки лікування буває вкрай складно, бо існує т.з. «лікарська етика». Отож пацієнту без сторонньої допомоги практично неможливо зробити пролом в «круговій обороні» медиків. Зараз лише при зверненні до грамотного юриста можна дізнатися, про відповідальність медичних працівників, як подати до суду на лікарів і що для цього необхідно зробити.

В останні роки українці скаржаться на некваліфікованих лікарів все частіше. При цьому випадки, коли медиків в Україні карають за лікарські помилки, є великою рідкістю, а тому їх можна перерахувати на пальцях. Найчастіше такі справи спочатку навмисно затягують, а потім вже закривають через строки давності. До речі, дивіться також Лист Мін’юсту про “Відповідальність медпрацівників”.

ЦІКАВО ТАКОЖ:

Всього, як показує статистика Генпрокуратури, тільки за дев`ять місяців цього року було зареєстровано 524 злочини, що кваліфікувалися за статтею «Неналежне виконання професійних обов`язків медичним або фармацевтичним працівником». В цілому ж у минулому році постраждалі подали 725 таких заяв. Але тільки двом особам вручили повідомлення про підозру, а ще дві справи навіть передали до суду. Як підсумок – 234 провадження закрили, а доля інших невідома.

Наші адвокати радять боротися, бо опускати руки не варто. Саме тому сьогодні експерти проекту «Правова Консультація» підготували поради, завдяки яким ви зможете якимога ефективніше боротися з нерадивими лікарями.

Читайте також: «Пластична хірургія: чому інформація про лікарські помилки секретна?»

Лікарська помилка: кримінальна відповідальність медичних працівників

Сьогодні суди приймають позови до лікувальних закладів, але цей процес триває довго, бо потрібно проводити кілька незалежних експертиз та перевірок відповідності виконаних процедур, що встановлені регламентом. Якщо ж юрист з медичного права візьметься за захист пацієнта, то шанси на позитивний результат розгляду значно зростають. Не можна при цьому забувати, що протилежна сторона практично завжди звертається за юридичним захистом і ретельно будує його лінію.

Щоб покарати лікарню за неякісне лікування, слід доручити таку справу адвокату, що спеціалізується на медичних спорах. В першу чергу, не роблячи ніяких дій, слід отримати оперативну консультацію у фахівця. Співбесіда допоможе усвідомити перспективи справи та послідовність кроків щодо захисту інтересів пацієнта. Такі консультації не вимагають оплати та доступні у зручний для користувача час кожному громадянину країни.

Сьогодні законодавство зазначає, що поняття “лікарська помилка” відсутнє в Кримінальному кодексі. А основні «медичні» статті, за якими лікарям може загрожувати покарання, це «Ненадання допомоги хворому медичним працівником», «Неналежне виконання професійних обов`язків медичним або фармацевтичним працівником», «Порушення прав пацієнта» та «Незаконне проведення дослідів над людиною».

Але навіть в Мін`юсті визнають, що випадки залучення медичних працівників до кримінальної відповідальності, а тим більше винесення для них обвинувального вироку в Україні, є великою рідкістю.

Зазначимо, що медичні правові спори є досить складним сектором юриспруденції, тому вирішити проблему самостійно буває дуже складно. Юридичні послуги дозволять скоротити час розгляду, а також досягти максимального відшкодування збитків та моральної шкоди. Зазвичай юристи допомагають досягти позитивного результату за мінімальні строки та всебічно захистити інтереси клієнта, починаючи з консультацій та оформлення заяв.

Права пацієнта є такими, що заяву про проведення експертизи для виявлення помилки може подати як сам потерпілий, при летальному результаті потерпілим буде родич, так і його представник – адвокат. Якщо перша експертиза не підтвердить лікарську помилку, то можна призначити й другу, яка спростує або підтвердить початкові результати. І нарешті, можна призначити комплексну експертизу із залученням фахівців у тій чи іншій галузі медицини.

Складаючи позовну заяву, необхідно вказати вагому причину звернення до суду, інакше в позові можуть відмовити. Основними причинами відкриття судового процесу зазвичай є:

  • відмова в необхідному лікуванні;
  • невірний діагноз, який призвів до погіршення здоров`я або смерті пацієнта;
  • лікарська або фармацевтична помилка, що нашкодили здоров`ю пацієнта;
  • недбалість і службова невідповідність при лікуванні.

Висновок, що є юридичним актом, приймається як основний доказ для звернення в судові інстанції. Позовна заява повинна готуватися юристом, який зможе грамотно її обгрунтувати. Якщо після судового процесу пацієнт залишиться незадоволений результатом розгляду, то юрист продовжить роботу, щоб оскаржити рішення суду в апеляційному та касаційному порядку.

Не можна забувати, що матеріальна шкода може бути значною, тому вам буде потрібне лікування та реабілітація, отож відшкодування лікарської помилки в такому випадку потрібно буде дуже вчасно. Іноді мова йде про відшкодування моральної шкоди сім`ї померлого пацієнта. А такі питання дуже складні, бо вимагають професійного підходу, який може гарантувати лише практикуючий юрист. А спори з приватними чи зарубіжними лікувальними організаціями є вищим рівнем юридичної майстерності, тому самостійно перемогти в спорі практично неможливо.

У суперечках з медиками важливу роль має саме підготовка до процесу. В першу чергу пацієнтові необхідно завірити нотаріально копії своєї амбулаторної картки та історії хвороби. Якщо медична установа відмовляється видати документацію по хворому громадянину, то потрібно буде зробити судовий запит, який вже неможливо ігнорувати. Запит можна додати до позову, що дозволено процесуальними нормами.

Вам буде також потрібен пакет документів, що підтверджують лікарську помилку або недбалість. Маючи на руках такі підтвердження, в тому числі незалежних експертиз, слід звернутися до керівництва лікувального закладу з офіційною заявою. Іноді досягається досудовий компроміс, хворий отримує компенсацію і проблема буде закрита. Відмову головлікаря можна оскаржити у вищій структурній одиниці установи, де ви лікуєтесь або навіть в МОЗ, після чого, маючи на руках офіційні відмови медиків, вже можна подавати позовну заяву до суду.

відповідальність медичних працівників, лікарська помилка, лікарські помилки

Права пацієнта і права лікаря в Україні

Слід пам`ятати, що інтереси як медичного персоналу, так і пацієнта однаково захищені законодавством. Медики теж мають право на захист від необгрунтованих звинувачень, а пацієнти можуть розраховувати на якісні послуги. Перш ніж справа розглядається судом, проводиться всебічна досудова робота. Створюється профільна комісія, членами якої є незалежні експерти. А вже за результатами та висновком комісії визначаються наступні кроки.

Впродовж останнього десятиріччя різко зросла кількість судових розглядів і скарг у спорах між пацієнтами і медичними працівниками. При цьому близько 90% – це скарги пацієнтів на дії установ охорони праці та лікарів, а 10% – скарги лікарів на порушення їх прав.

Характер скарг показує, що лікарі постійно перебувають під загрозою опинитися під слідством. Статистика лікарських помилок при зверненні до суду свідчить, що пацієнти вказують на неправильне зіставлення відламків кісток при переломах, помилкове діагностування злоякісних захворювань та пошкодження матки при абортах. Зараз все частіше претензії висовуються до стоматологів і косметологів. Також значно посилилася тенденція до судових позовів між пацієнтами та медичними установами, лікарями або допоміжним персоналом як відповідачами.

Формування «комерційної» медицини вже призвело до подальшого витка судових спорів: виникнення позовів, спрямованих виключно на задоволення вимог щодо стягнення заподіяної шкоди (моральної шкоди, матеріальної шкоди, порушення честі і гідності) за формальними ознаками. З цього ж інструментарію виникли так звані «досудові» суперечки: примус медичного закладу до матеріальної компенсації під страхом звернення пацієнта до суду.

Лікарська помилка: неосвіченість чи халатність

На жаль, у нашого населення склалося чітке уявлення, що медпрацівник є головною дійовою особою, що надає допомогу пацієнтові, тому він є кінцевою особою, що підлягає притягненню до відповідальності. Але у закону є інша точка зору!

Насправді ж справжнім суб`єктом надання медичної допомоги, і, відповідно, суб`єктом відповідальності, в традиційній охороні здоров`я є держава в особі свого медичного закладу. Лікар при цьому є найманим працівником, який виконує свої чітко передбачені функції, бо він може діяти тільки в межах наданих йому повноважень. Але в реальності йому доводиться діяти також і в межах своєї кваліфікації (відповідальність медичних працівників в даному випадку лежить на ньому), і з урахуванням рівня матеріально-технічного забезпечення, а також умов і місця надання медичної допомоги.

Іноді лікарям доводиться діяти в силу дії на них тиску. Наприклад, в одному з міст України відбувається масове хімічне отруєння людей з вини державних або комунальних органів. Припустимо, що державними каналами дано розпорядження не визнавати факт отруєння і не ставити відповідний діагноз. Чому? Щоб не створити прецедент вимоги відшкодування шкоди потерпілим (спочатку одним, а потім і всіма іншими) від державних чи комунальних органів.

В цілому ж якість надання медичних послуг гарантується не медичним працівником, а його безпосереднім роботодавцем. Працівник повинен нести відповідальність медичних працівників тільки в тому випадку, якщо в рамках своїх повноважень він допустив дію чи бездіяльність, які заподіяли шкоду здоров`ю чи життю пацієнта. В такому разі – це його персональна лікарська помилка.

Держава в свою чергу повинна повністю відповідати перед пересічними громадянами за невиконання свого прямого обов`язку щодо забезпечення достатнього рівня медичної допомоги. А вже після цього (при наявності в діях медичного працівника ознак перевищення своїх робочих повноважень чи недбалості при виконанні своїх обов`язків) застосовувати до такого співробітника низку необхідних заходів: від дисциплінарних і вище. Держава ж зараз майже повністю дистанціювалася від проблеми: гроші платників податків йдуть на інші, більш пріоритетні функції держави, а рядові лікарі виступають буфером між державою та її громадянами.

Читайте також: «Новий закон про трансплантацію органів: 5 неймовірних змін в системі!»

Ось і активізувалися пацієнти, подаючи позови до медичних працівників і обслуговуючого персоналу. Основна маса вимог в позовних заявах протягом останніх років стосується неналежного надання медичної допомоги.

Не слід забувати, що лікар – лише координуючий елемент, бо лікує він не тільки масажами та «костоправством», а ще й лікарськими препаратами, хірургічним втручанням та іншими способами. Всі ці способи лікування постійно потребують необхідного матеріального забезпечення. А наші лікарі зараз в змозі скористатися виключно доступними засобами, а не всіма, що є відомими у сучасній медицині.

відповідальність медичних працівників, лікарська помилка, лікарські помилки

Відповідальність медичних працівників: як скоротити лікарські помилки в Україні?

РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:

Якщо об`єктивно аналізувати статистику лікарських помилок в Україні, то доведеться визнати, що явним фактором є ненормативне навантаження медичного персоналу та відсутність необхідної матеріально-технічної бази.

Але ж все це – чинники, які не залежать безпосередньо від медичного працівника. Їх повинна забезпечувати держава: за допомогою вивіреної законотворчої діяльності, належного фінансування потреб медичних установ, а також створення системи норм, стандартів і регламентів з урахуванням конкретного моменту при потребі.

Як бачимо, за існуючих реаліях не можна звалювати «ненавмисність» і недбалість до «однієї купи», а при оцінці дії лікаря необхідно виходити з фактичних умов, які йому забезпечила держава і в яких лікар змушений працювати.

І завжди пам`ятайте: держмито за подачу позову до суду щодо спорів з вітчизняною медициною (відповідно до ст. 24 Закону України «Про захист прав споживачів») платити не потрібно. Якщо ви дійсно є постраждалим, то дійте рішуче!

Про відповідальність медичних працівників дивіться також на відео:


Корисний матеріал? Оцініть:

Зовсім не файноНе файноНе дуже файноФайноДуже файно 1 5,00 з 5

Є питання? Натисніть нижче "ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ"!

ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter

Підпишіться на юридичні СЕКРЕТИ поштою!
ПІДПИСАТИСЬ

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Правова Консультація
Все про закон в інтимних подробицях!

Добавить комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

Извините, для комментирования необходимо войти.