система електронного адміністрування

“Зміни в ПКУ вводять в дію електронну звітність і обов’язкову реєстрацію в Єдиній системі податкових накладних”

З 1 січня 2015 року вступає в дію закон, який вносить зміни в Податковий кодекс України, згідно з яким в Україні буде введена система електронного адміністрування податку на додану вартість (СЕА ПДВ). Така система вводить в дію електронну звітність і обов’язкову реєстрацію в Єдиній системі податкових накладних всіх розрахунків коригування (незалежно від суми).

У теорії, питання електронного адміністрування виглядає просто: постачальник не зможе зареєструвати податкову накладну, якщо у нього бракує грошей на електронному ПДВ-рахунку, а його контрагент – покупець не зможе скористатися податковим кредитом.

Рахунок СЕА ПДВ може бути поповнений:

  • з поточного рахунку платників податку в сумі, необхідній для збільшення розміру ПДВ;
  • з поточного рахунку платників, в сумі, недостатній, щоб оплатити в бюджет податок, отриманий від покупця при проведенні купівлі\продажу товару або послуги готівкою чи товарообміну;
  • з поточного рахунку платників, суми податку, нарахованого платником через операції, передбачені п. 198.5 ПКУ (тобто які не є об’єктами оподаткування ПДВ, пільгові операції тощо).

На думку уряду, нова система дозволить звести до мінімуму зловживання при відшкодуванні ПДВ, збільшити надходження до бюджету і понизити кількість перевірок. Представники бізнесу не розділяють таких оптимістичних поглядів і вважають, що нововведення можуть негативно позначитися на бізнесі.

Які основні ризики?

система електронного адміністрування

“Новий закон несе в собі як значні переваги, так і багато ризиків”

Основні підприємницькі ризики полягають в наступному:

За темою:  «Приголомшливе спрощення ввезення авто з іноземною реєстрацією!»
1) Блокування обігових коштів

Система електронного адміністрування зробить неможливою видачу податкових накладних без попередньої оплати ПДВ або попередньої виписки податкової накладної на купівлю реального товару/послуги;

2) Введення подвійної системи обліку

Платник вимушений буде контролювати отримання і видачу податкових накладних і самостійно реєструвати їх в Єдиному реєстрі, що вимагає відповідних навичок володіння спеціалізованим програмним забезпеченням;

3) Виключення можливості здійснювати постачання на умовах товарного кредиту
4) Ризики фінансових витрат для добросовісних платників податку

Підприємство, яке сплатило своєму постачальникові ПДВ, ризикує виявитися в ситуації, коли відповідна сума не буде зарахована при формуванні податкового кредиту, і підприємство буде вимушено платити її повторно;

5) Відсутність механізму заліку (використання, списання) залишків від’ємних значень ПДВ станом на 1.01.2015

[stextbox id=”info”]Через це також представники бізнесу практично щодня звертаються до уряду з відкритими листами, в яких просять відмінити вступ в силу норм нового закону через подібні недосконалості.[/stextbox]

Такі значні недоліки нововведень ще раз свідчать, що при прийнятті нового закону його розробники керувались принципом “зробити щось і якомога скоріше” при цьому, забуваючи про якість норм, які запроваджуються. Залишається тільки сподіватись, що уряд і законодавець якомога скоріше зверне увагу до подібних проблем та зробить закон більш досконалим для стабілізації економічної ситуції в країні.

Незважаючи на недоліки новації закону, разом з тим існують суттєві переваги введення Системи електронного адміністрування ПДВ. Про них дивіться на відео: