техогляд авто, обов'язковий техконтроль, техконтроль авто

За останні роки вже давно не рідкість, коли на українських дорогах у автомобіля прямо під час руху відвалюється колесо (особливо це стосується маршруток), або ж автівка просто глухне. Саме від таких неприємних ситуацій має врятувати техогляд авто, який збереже нерви як водіїв, так і представників МВС.

На жаль, у нашій країні ситуацію з ТО ніяк не можуть привести до єдиного знаменника вже котрий рік: то техогляд намагаються повністю скасувати через високий ризик корупції, то хочуть зробити його обов`язковим для всіх і кожного.

ЦІКАВО ТАКОЖ:

Та ось льод, здається, тронувся! Бо зараз в МВС і в Головному сервісному центрі приготували зміни в техогляд авто, які повинні будуть мотивувати громадян не підробляти протоколи СТО. Як нас запевняють, все зміниться вже з 1 травня.

Відмітимо, що власники легкових автомобілів роз`їжджали по дорогах країни без техогляду (ТО) власних транспортних засобів (ТЗ) відносно недовго. Скасований в 2012 році закон про обов`язковий техогляд авто в Україні відтепер повертається в доопрацьованому вигляді.

Головні причини скасування ТО полягали в безмежній корумпованості цієї процедури, а також відсутності будь-якої з цього практичної користі. А ось головним мотивом повернення техогляду в Україні став загальний курс держави на інтеграцію до Євросоюзу.

Чи допоможуть нововведення дійсно виправити ситуацію на дорогах та чи знизиться рівень корупції при проходженні ТО? Розбираємось!

Техогляд авто в Україні – складний шлях до повернення

Поетапне повернення почалося ще 2015-го. Саме тоді Міністерство інфраструктури України запланувало повністю повернути обов`язковий техогляд авто в період з 2015 по 2022, але найсуттєвіші зміни в законодавстві мали відбутися у роки 2017-2019. Водії комерційного вантажного та пасажирського транспорту практично відразу ж стали зобов`язані регулярно перевіряти стан своїх ТЗ в спеціалізованих приватних сервісах українських міст.

Цікаво, що законотворці перейменували ТО. Тепер техогляд авто іменується як «Обов`язковий Техконтроль (ОТК). Формулювання-то змінили, але ось суть повністю залишилася колишньою. Власне, ОТК вже з 2017 року проходить весь транспорт, який задіяно на комерційних перевезеннях.

Поетапне повернення техогляду в Україні стало проходити за наступною схемою:

  • Першими під ОТК потрапили ті перевізники, які спеціалізуються на міжнародних пасажирських перевезеннях. Свої транспортні засоби вони повинні були в обов`язковому порядку оснастити пристроями, що лімітують швидкісний режим, а також тахографами.
  • Наступними на черзі стали внутрішньодержавні пасажирські перевізники. По відношенню до них зараз висуваються такі ж вимоги щодо монтажу додаткових приладів і проходження ОТК, які необхідно реалізувати, починаючи з 1 січня 2019 року.
  • Якщо законопроект про приведення внутрішньодержавних стандартів до норм ЄС отримає (все ж таки) юридичну силу (коли буде прийнятий), то для власників легкових авто ОТК стане актуальним з 1 січня 2021 року.

Коли піднімалися питання про закон про техогляд авто, то кожного разу зазначалося, що техогляд будуть здійснювати приватні організації, які пройшли авторизацію в Національному агентстві з акредитації та мають відповідну матеріально-технічну базу (на європейський манер).

Причому вся процедура буде фіксуватися фотокамерою, запобігаючи (як здавалося чиновникам) хабарництво та фіктивне проходження огляду транспорту. На фото, яке планувалося зберігати протягом 3 років, повинен був відображатися держномер і VIN-код авто.

техогляд авто, обов'язковий техконтроль, техконтроль авто

Терміни проходження діючого ТО

Незалежно від терміну експлуатації машини, ОТК з 2017 року проходять 1 раз на рік таксі та транспорт, що перевозить небезпечні вантажі. Для нових автомобілів некомерційного використання наступна (після першої реєстрації) перевірка машини на придатність до експлуатації буде здійснюватися через 4 роки. А потім – кожні 2 роки.

Терміни проходження техогляду комерційних авто мають проводитися щорічно. Варто відзначити, що ОТК підлягають не тільки легкові автомобілі, причепи, а й будь-який транспорт, що розвиває швидкість понад 40 км/год – мотоцикли, трактори та інше.

Процедура ОТК має складатися з таких етапів перевірки:

  • інструментальна;
  • органолептична;
  • візуальна.

За результатами огляду автовласник або водій машини отримують Сертифікат, який підтверджує придатність авто до експлуатації, а також спеціальну наклейку на лобове скло, в якій буде прописано термін проходження наступного ОТК і рівень забруднення за стандартами ЄС – «Євро-4», «Євро-5»  (та інші наступні). Документ має супроводжувати «мокра» печатка та підпис експерта, який здійснив ОТК.

Відмітимо, що порядок проходження ТО для приватних авто став обов`язковою процедурою при першій реєстрації транспортного засобу, а також в процесі переоформлення машини. Крім цього, ТО мають піддаватися в обов`язковому порядку ті авто, що виїжджають в країни Євросоюзу, бо це диктує договір про асоціацію з ЄС.

Техогляд авто: суть нових правил

Техогляд авто буде відрізнятися фото фіксацією, для якої встановлено нові правила. Зараз на фотографіях має бути дата, марка авто, VIN-код і місце, де він розташований, а також місце проходження всього техогляду. Протокол при цьому мають віддати власнику машини, а оригінал і дані з фотографіями зберігати в Сервісному Центрі МВС три роки.

Наголосимо, що з фотофіксацією вже зараз є деякі проблеми – вона не рятує від шахрайства, адже аферисти можуть імітувати процедуру на камеру. За новими правилами фото повинно бути збоку та спереду. Повинен також додаватися знімок перевірки включених фар ближнього світла (та «противотуманок», якщо вони є). Також машину зніматимуть на стенді діагностики гальмівних систем, де видно включені стоп-сигнали і держномер машини.

Тих, хто «відмотує» пробіг, мають «ловити», бо показники одометра теж сфотографують. Спеціально для цього буде створено електронну базу даних, в яку буде потрапляти інформація про пробіг. Якщо в базу внесуть пробіг, який буде менше попереднього (встановленого на техогляді або в сервісному центрі), то водій буде зобов`язаний виправити цю інформацію.

Власникам транспорту, для якого техогляд раніше не був потрібен, в обов`язковому порядку його оглядати не доведеться.

Зміни стосуються лише такого комерційного транспорту:

  • Спецтранспорт, який перевозить небезпечні вантажі;
  • Дворічні авто з вантажопідйомністю до 3,5 тонн, які призначені для заробітку.
Буде цікаво:  «Електронні торги СЕТАМ: як купити річ на аукціоні майже безкоштовно?»

Таких машин в нашій країні зараз налічується приблизно 320 000 одиниць.

Отож, до травня можна не турбуватися про нововведення, навіть якщо вам вже видали новий протокол. Документ старого зразка буде активний до того моменту, доки не закінчиться термін його дії – а це означає, що деякий час діятиме перехідний період.

техогляд авто, обов'язковий техконтроль, техконтроль авто

RFID-мітка у якості нової панацеї

Уряд також вирішив внести зміни в процедуру проходження технічного огляду транспортних засобів шляхом впровадження спеціальних RFID-міток.

Оскільки водії транспортних засобів часто порушують процедуру проходження ТО або ж взагалі ігнорують обов`язковий контроль, було вирішено посилити систему транспортних перевірок. За статистикою, з 1 мільйона транспортних засобів, які зобов`язані проходити Техконтроль кожні півроку, його пройшли не більше 750 000 одиниць транспорту.

У порівнянні з попереднім роком, показники впали на 50 000, а ця цифра вже дуже серйозна. Отже, використання RFID-мітки дозволить поліпшити якість проведення техогляду, виключить фальсифікацію документів і забезпечить контроль за своєчасним проходженням ТО.

RFID (радіочастотна ідентифікація) – це метод автоматизованої ідентифікації об`єктів, який дозволяє зчитувати та записувати інформацію на накопичувач (таким пристроєм є RFID-мітка).

Радіочастотна мітка представляє собою наклейку по типу штрих-коду, проте на відміну від нього, інформація на мітку заноситься і відтворюється за допомогою радіохвиль.

Така наклейка буде видана власнику ТЗ після проходження техогляду. Закріплять радіочастотну мітку в правій верхній частині лобового скла (зсередини).

Нагадаємо, що планується також ввести фотофіксацію процедури перевірки транспорту. На фотоматеріалах повинні чітко відображатися: марка, колір та номерний знак транспортного засобу, а дата фото повинна відповідати даті видачі протоколу перевірки стану ТЗ. Така система використовується в багатьох країнах ЄС і дозволяє також виявляти машини, які знаходяться в розшуку.

Окремо законопроектом передбачено проведення позачергового ТО, якщо авто потрапило в ДТП, або при переоформленні ТЗ з умовою переобладнання машини. Також позаплановий техогляд призначається при втраті (крадіжки) свідоцтва реєстрації, якщо дані відсутні в Єдиному реєстрі, а також в разі зміни власника.

Ось такі зміни у техогляд авто почнуть працювати через 90 днів після публікації постанови. Але до водіїв, які пройшли техогляд або отримали бланки протоколів до того, як постанова вступила в силу, зміни не відносяться.

Чи встигнуть до травня і які будуть наслідки?

Створення реєстру з ТО – це ще один крок виходу української документації в online. Але чи встигнуть до травня створити потрібний реєстр? Автолюбителі вважають, що необхідна така єдина база, як (скажемо) «CARFAX» в Америці та вказують, що навіть в Росії вже є щось схоже.

І є ще одне цікаве запитання, яке хвилює водіїв. Коли співробітники поліції отримають технічні пристосування, щоб зчитувати всю інформацію?

Якщо згадати ситуацію з фото та відеофіскаціей порушень на радари «TruCam», то виникають певні питання. Адже де-юре фотофіксація почалася на деяких ділянках ще 8 жовтня, а на сьогодні у поліції набереться лише з півсотні радарів. До кінця 2019-го їх збираються встановити достатню кількість, але чи це вийде – невідомо.

Більшість експертів вважає, що не встигнуть, бо треба виготовити відповідні бланки і поставити систему. А сьогодні вже організувався колапс з роботою станцій техогляду – з 420 таких, які працювали раніше, атестацію пройшли лише близько 30. До того ж, ще більш-менш нормально не працює саме відеофіксація проходження оглядів.

Також експерти стверджують, що зі «змотуванням» пробігу та іншими проблемними питаннями ніякі «мітки» не допоможуть. Мовляв, це прогресивне нововведення не зменшить корупцію при проведенні техогляду, не вплине на якість проведення техогляду комерційного автотранспорту, що не припинить «змотування» пробігу.

Але вже не має сумнівів, що RFID-мітка (сама по собі) вже значно ускладнить фальсифікацію документів, забезпечить контроль за своєчасним проходженням ТО та виявлення транспортних засобів, що не розмитнені, заарештовані або перебувають в розшуку.

РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:

Отже, повернення техогляду в Україні – невідворотний факт. Це стало можливим не тільки тому, що країна цілеспрямовано рухається в ЄС з усіма супутніми наслідками, а й завдяки збільшенню ДТП, винуватцями яких у великій кількості стають ТЗ, що не пройшли ТО.

На жаль, це вже далеко не рідкість на дорогах країни, коли, наприклад, у авто, що рухається на повній швидкості, відвалюється колесо. У підсумку, смертність на дорогах України б`є всі жахливі світові рекорди. Варто також відзначити, що одним ОТК справа не обійдеться. Законопроект передбачає перевірку комерційного транспорту ще безпосередньо й на дорогах.

Від себе хочемо додати, що сенс від таких нововведень має бути чималим: чим більше буде об`єктивних засобів контролю, тим менше можливості для неправильних або протиправних дій. Але зміни можуть затягнутися, а їх ефективність в питанні підробки документів неоднозначна.

В основному автоексперти сходяться на тому, що ініціатива практично не позначиться на технічному стані українського автопарку. А ось чи полегшать нові правила життя водіїв – ми побачимо вже зовсім скоро.

Дивіться також на відео деталі та перспективи повернення техогляду авто в Україні:


Корисний матеріал? Оцініть:

Зовсім не файноНе файноНе дуже файноФайноДуже файно 2 5,00 з 5

Є питання? Натисніть нижче "ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ"!

ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ

Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter

Підпишіться на юридичні СЕКРЕТИ поштою!
ПІДПИСАТИСЬ

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Правова Консультація
Все про закон в інтимних подробицях!

Добавить комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

Извините, для комментирования необходимо войти.