податкова реформа, податкове законодавство, податковий кодекс

“Реалізація зменшення ставки єдиного соціального внеску із зарплати працівника – єдине з обіцяних податкових скорочень нової реформи”

Нещодавно чергова податкова реформа була затверджена Верховною Радою України і за її основу був прийнятий новий проект Податкового кодексу України. Нові зміни, після яких всі начебто ще більше заживуть “по-новому”, набудуть чинності з другого кварталу 2016 року, хоча ставки податків набудуть змін вже з 1 січня.

Чи дійсно податкове законодавство стане більше ліберальним для всіх верств населення, чи знову ми маємо змогу спостерігати популістські та невиправдані дії з боку влади, давайте коротко розберемось в цьому?

Податок на доходи

Передусім, встановлена єдина базова ставка податку на доходи фізичних осіб (раніше ТУТ писали про необхідність його реформування) (ПДФО) – тепер вона дорівнює 18% незалежно від розміру доходу.

Нагадаємо, що раніше ставка встановлювалася у розмірі 15-20% в залежності від суми доходу. Тобто ті, хто отримує більше, заплатять меншу суму податку, а у тих, в кого зарплата менше – податковий тягар зросте.

податкова реформа, податкове законодавство, податковий кодекс

Єдиний соціальний внесок

Проте позитивною зміною можна вважати зменшення ставки єдиного соціального внеску із зарплати – її скорочують з 41% до 22%, а внесок у розмірі 2-1,6%, який утримувався з працівника, скасовується.

Оскільки ЄСВ з кожного працівника сплачує роботодавець, то, як наслідок, вони тепер можуть підняти заробітні плати своїх працівників. Якщо, звичайно, захочуть. У будь-якому випадку, це єдине скорочення в новій редакції Податкового кодексу – в усіх інших випадках йдеться про збільшення і підняття податкового тягаря.

Бізнес і аграрії

Найбільшу полеміку викликали зміни, що стосуються бізнесу і оподаткування аграріїв. Так, не було в Україні підприємця, якого б не хвилювала доля єдиного податку. Заспокоїмо Вас – його зберегли, проте зменшили кількість підприємців, на яких ця система поширюється.

Так, якщо раніше єдиний податок платили ті підприємці, у яких річний обіг прибутку складав менше 20 мільйонів гривен, то тепер “єдинщиками” вважатимуться ті, хто має річний обіг в межах 5 мільйонів.

Окрім цього, на 1% зросла ставка податку – 3% замість 2%. Як наслідок, ті підприємці у кого оборот до 5 мільйонів гривень – заплатять 3%, а ті, у кого понад 5 мільйонів – 5%.

За темою:  «Качественное юридическое сопровождение бизнеса - какое оно?»
ПДВ

Одним з найбільш спірних моментів теперішньої податкової реформи був спеціальний режим оподаткування ПДВ сільськогосподарських виробників. Кадри пікетів аграріїв під Верховною Радою облетіли всю Україну, тому до цього питання депутати підійшли зважено і до кодексу впровадили розподіл сум ПДВ в пропорції, яка залежить від виду продукції, що реалізовується сільгосппідприємством.

Отже, для рослинництва встановлена норма відшкодування в 15%, які поступають на спеціальні рахунки сільгосппідприємств, 85% підуть до бюджету. Для свинарства і птахівництва розмір відшкодування встановили в 50%, а для скотарства – 80%. ПДВ залишається підприємству, і лише 20% йде до бюджету.

Акцизи та інші збори за податковою реформою

Інші нововведення звелися до підняття акцизних ставок і різних видів податків. Наприклад, на 13% підняли акцизи на пальне. Так, акциз на бензин тепер складає 228 євро за тонну (раніше було 198 євро), на дизельне паливо – 113 євро за тонну, а на зріджений газ – 57 євро за тонну.

Отже, світове падіння цін на нафту до здешевлення палива в Україні знову не приведе, знову ж таки не зрозуміло чому. Акцизні накладні на паливо будуть впроваджені з 1 квітня 2016 року.

податкова реформа, податкове законодавство, податковий кодекс

“На пиво і вина (окрім натуральних виноградних вин) ставку акцизу збільшили на 100%”

На пиво і вина (окрім натуральних виноградних вин) ставку акцизу збільшили на 100%. Акцизний збір на спирт, спиртові дистиляти і спиртні напої зріс на 50%. Але найбільше не пощастило любителям слабоалкогольних напоїв, акциз на них виріс на 300%.

За темою:  «Чому монополія адвокатури може зневажати права українців?»

А ось акцизний збір на тютюн підняли “всього” на 40%, раніше він був 227,33 грн. за тисячу сигарет, а став 318,26 гривень.

Крім цього підскочила і гранична ставка податку на нерухомість – з 2% до 3% розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв.м загальної площі житлової і комерційної нерухомості (зараз складає 41,34 гривень). (Раніше писали про те, як зменшити сплату такого податку ТУТ)

Ще одне цікаве і показове нововведення: нова редакція Податкового кодексу зачіпає і пенсіонерів. Раніше діяло положення, за яким податки платили лише ті пенсіонери, які продовжують працювати. Тепер же до них додалися і ті, у кого розмір пенсії перевищує три мінімальні зарплати (3990 гривен). В цьому випадку пенсіонер буде вимушений сплачувати державі податок з пенсії у розмірі 15%.

Виникає інше питання: навіщо така пенсійна система, коли працівник протягом життя сплачує гроші в її фонд, а потім, коли за логікою потрібно отримувати дивіденти з накопленого багатства, знову потрібно платити податки. Чи не є це чистої води подвійним оподаткуванням, яке суперечить податковим принципам в Україні?

Ще одна новація, яка реалізується з 1 лютого 2016 року, – будуть створені два публічні реєстри з однаковою системою хронологічного відшкодування ПДВ:

  1. Реєстр для суб’єктів, які відповідають критеріям автоматичного відшкодування ПДВ. При цьому з критеріїв виключать норму, що дозволяє знаходитися в цій категорії не експортерам. В ній залишаться лише ті суб’єкти, у яких є експортні операції на 40%.
  2. Реєстр для всіх інших платників ПДВ, які мають право на отримання відшкодування.
За темою:  «Чому Україна не виконує рішення Європейського суду з прав людини?»

Як висновок хочеться зазначити, що останнім часом в Україні часто говорили про повноцінну податкову реформу, обговорювалися різні проекти, збиралися комітети і круглі столи, але як виявилося ані уряд, ані депутати так і не змогли погодити між собою всі деталі реформи, тому від її проведення взагалі повністю відмовилися. Зате знайшли вражаючу одностайність в питанні зміни податкових ставок і підвищенні акцизів. На жаль, закрадаються невеселі думки, що тепер податкова реформа в Україні буде відкладена в довгий ящик.

На відео нижче дивіться про перспективи та компроміси податкової реформи: