Про люстрацію

“Станом на 3 листопада 2014 року вже звільнено 314 чиновників, що не пройшли люстраційні вимоги”

Сьогодні багато політиків, експертів і простих людей у зв’язку з прийняттям парламентом 16 вересня 2014 року Закону “Про очищення влади” часто говорять про люстрацію влади, про зміни, яких потребує держава, її органи та правова система в цілому. Проте перші кроки в цьому напрямі не можна назвати ефективними.

Так, нагадаємо, були змінені керівники в органах прокуратури, міліції, проведені вибори керівництва всіх судів. Але практично в усіх органах правової системи залишилися працювати ті ж кадри, керівництво судових інстанцій практично не змінилося, а в систему прийшло багато представників попередньої влади.

Повинні відмітити, що це не має нічого спільного з люстрацією, адже люстрація від лат. “lustratio” – очищення. Іншими словами, люстрація повинна проводитися не за допомогою зміни одних працівників, які працювали в старій системі, на таких же, тільки інших, а за допомогою звільнення всіх, які себе скомпрометували, без яких-небудь компромісів.

Хто б що не говорив про люстрацію влади, які б закони не приймав, все повинно бути сконцентровано навколо ідеї – повне очищення чиновницького апарату, шляхом звільнення “старої команди” і прихід нових освічених людей, які не розпещені ідеєю “збагачення і наживи”.

І тут не діло в скривдженні людей чи їх ображенні, навіть тих, які працювали чесно у владі, діло в загальному розумінні того, що якщо очищення влади, то воно повинне бути повне, без компромісів і умов. Це звучить жорстко, але ми повинні це зробити, оскільки “переробляти” завжди важче і дорожче, ніж будувати наново.

Цікаво те, що зовсім нещодавно був створений Єдиний державний реєстр осіб, щодо яких застосовано положення Закону України “Про очищення влади”, де станом на 3 листопада 2014 року вже звільнено 314 чиновників, що не пройшли люстраційні  вимоги закону і були звільнені. І такі реформаторські дії влади не можуть не радувати.

За темою:  «7 порад, які допоможуть вам знайти хорошого адвоката!»

Звичайно, всі розуміють, що за декілька днів такі кардинальні реформи зробити неможливо, оскільки процес оновлення пов’язаний не лише з кадровим потенціалом, а також із законотворчою роботою. Але з іншого боку, процес оновлення правової системи не є чимось новим і незвичайним і досить вивчити досвід інших країн, щоб прийняти вольові рішення і виконати волю народу – перезавантажити владу і її відношення до громадян.

Про люстраціюНаприклад, не треба далеко ходити, а варто подивитися на сусідню Грузію, яка була “поглинена” корупцією і злочинністю, на країну, в зміну якої ніхто не вірив. Звичайно, Грузія в порівнянні з Україною має свої особливості і в політичному, і в економічному відношенні, проте основну ідею люстрації в Грузії варто взяти за основу.

Наприклад, в Грузії були звільнені практично всі співробітники правоохоронних органів, особливо керівної ланки. На роботу в правоохоронні органи приймали молодих, амбітних людей віком від 20 до 35 років, з якими проводили титанічну виховну роботу в найкоротші строки, які мали бажання працювати і створювати нову державу. При цьому ці співробітники отримали достатній мотиваційний пакет у виді – соціального і матеріального забезпечення. Діяльність правоохоронної системи зробили прозорою, відкритою і доступною.

У Грузії була істотно реформована Державтоінспекція, яка перетворилася на службу патрулів. Така патрульна служба виконує функції дорожньої поліції, а також вмить реагує на звертання громадян до служби екстреної допомоги, що допомагає громадянам відчувати захист.

За темою:  «Внимание! Социальные сети передают персональные данные правоохранителям в Украине!»

Цікавий факт щодо того, що автомобіль такої патрульної служби обладнаний спеціальними технічними засобами, які мають бути завжди в справному стані, і якщо на маршрут виїхав автомобіль з несправностями, співробітники екіпажу разом з відповідальними особами підлягають звільненню.

Про люстрацію

“Для чиновників, що вчинили корупційні діяння, має бути застосовані найжорсткіші стягнення і покарання”

А як у нас? Згадайте, якщо хтось порушує громадський порядок у нас на вулиці, хуліганить і тому подібне, працівник ДАІ, що стоїть чи проїзджає поруч, проявить ініціативу і захистить права людини? Питання, скоріш за все, риторичне, адже закон “Про міліцію” один для всіх працівників міліції: і для дільничних, і для слідчих, і для даїшників.

Особливої уваги заслуговує процес реформування органів прокуратури. І в цьому напрямку вже маємо суттєві зміни через нещодавнє підписання нового Закону України “Про прокуратуру”, про основні нововведення якого писали ТУТ.

Прокуратура України зазнала суттєвих змін через скасування однієї з головних попередніх її функцій загального нагляду. Звісно, закон ще потребує певних доопрацювань та уточнень для максимального наближення до європейських стандартів і забезпечення ефективного захисту прав і інтересів громадян і бізнесу в Україні, але такий закон безумовно є позитивним для всієї правоохоронної системи.

Реформуванню судової системи треба приділити особливу увагу. На жаль, але більшість представників цих органів дуже схильна до корупції і зміна керівників судів жодним способом не змінить ситуацію.

Багато науковців та практикуючих юристів схиляються до тієї думки, що левова частка представників цієї професії повинні поступитися місцем молодим колегам, які мають бажання працювати, мають відповідну освіту і моральне право вершити правосуддя.

Треба визнати, що довіра людей до судової влади практично дорівнює нулю і його треба дуже швидко відновлювати.

За темою:  «Легкий спосіб оформлення документів на право власності на будинок в селі»

Підводячи підсумок, треба відмітити ще одну найважливішу річ в люстрації – це введення жорстких заходів стягнення або покарання тим, хто на новій посаді наважитися повернутися до старих схем роботи, буде ігнорувати простих людей, продовжить вчиняти корупційні дії, буде сприяти кумівству та “кришуванню”. Ми впевнені, що для чиновників, що вчинили подібні діяння, має бути застосовані найжорсткіші стягнення та покарання з позбавленням права претендувати на соціальне і матеріальне пенсійне забезпечення.

Якщо нам дійсно вдасться реально оновити державні органи, судову, правоохоронну систему, привести її у відповідність з міжнародними стандартами, якщо нам вдасться звести до мінімуму рівень корупції, то завтра ми вже проснемось зовсім у новій державі, де щастя, добробут та здоров’я кожного громадянина буде державним пріорітетом. Для досягнення цієї мети зараз потрібна лише воля, бажання проводити кардинальні зміни і жорстка бездоганна позиція керівників всіх рівнів влади.

Дивіться про закон про люстрацію влади, його переваги та недоліки на відео: