стартап в США, відкрити стартапАмерика була і залишається найпривабливішим ринком, щоб відкрити стартап в США. Навіть якщо проект не орієнтований на ринок штатів, компанія в Делавері і поштова скринька в Сан-Франциско додають плюс до карми і цілком збільшують шанси залучити наступний раунд. Останній фільм Юрія Дудя про стартапи в Кремнієвій долині також це довів.

І це при тому, що я бачив їх команду на тусовці в Москві — вони всі бухають, як чорти, навіть стояти не можуть. А тепер їх купує американська публічна компанія. Молодці!

бізнес-ангел,
який побажав зберегти анонімність

Ця стаття присвячена юридичним аспектам виходу на американський ринок: від форми юридичної особи та відкриття рахунку в банку до міграції та особистих податків засновників. Якщо ми щось упустили, задавайте питання в коментарях або пишіть нам на пошту. Час читання – 15 хвилин.

Зміст

Відкрити стартап в США: вибираємо корпоративну форму і реєструємо компанію

Іноді можна обійтися і без юрособи, але якщо вам все-таки необхідно її мати, то вибір зводиться до компанії з обмеженою відповідальністю (LLC) або корпорації (C-corp).

Як вибрати між ними? Правило наступне. Якщо ви збираєтеся залучати зовнішні інвестиції, в тому числі через проходження акселератора, то вам потрібен C-Corp. Професійні інвестори не будуть інвестувати в LLC через нюанси податкової системи.

LLC підлягають так званому «наскрізному оподаткуванню» (pass-through taxation): сама компанія не є суб’єктом оподаткування, а податки на дохід компанії акціонери сплачують самостійно. Якщо інвестор купує частку в LLC, він може бути зобов’язаний платити податок від збільшення вартості своєї частки, навіть якщо не отримував дивідендів від компанії. Корпорації ж платять податок зі свого прибутку самостійно, а акціонери — тільки з дивідендів або з доходу від продажу акцій.

Якщо інвестиції вам не потрібні і ви просто робите операційну компанію, то LLC підійде в самий раз. Наприклад, найбільший сервіс email-розсилок MailChimp, який ніколи не залучав зовнішні інвестиції, існує у формі LLC.

Штат для реєстрації

стартап в США, відкрити стартапОбидві корпоративні форми є в будь-якому штаті. Проте більшість компанією реєструється в Делавері через сприятливі податкові умови, відносну анонімність і розвинене корпоративне законодавство.

І Нью-Йорк, і Каліфорнія для нашого бізнесу (доставка піци) були б смертю в дитинстві. Ці ринки занадто конкурентні. Ми відкрилися в Оксфорді, штат Міссісіпі. Це маленьке студентське місто в одному з найбідніших Штатів. Оксфорд ми вибрали через те, що Pizza Magazine Quarterly — найбільший в США журнал про піца-бізнес, а також наші партнери і просто хороші друзі розташовані якраз в цьому містечку. Без них у нас не вийшло б нічого з того, що ми маємо сьогодні.

Олена Тихонова
CEO Dodo Pizza USA

Реєстрація корпорації в Делавері не обмежує вас у веденні бізнесу в інших штатах. Водночас, якщо компанія має фізичну присутність (офіс, працівники) або веде суттєву комерційну діяльність (продажі) в іншому штаті, у більшості випадків необхідно отримувати дозвіл (qualification) на ведення бізнесу за межами штату реєстрації.

Для мене питання вибору штату для запуску не стояло після прочитання замітки одного з колег про те, що Нью-Йорк — це про доходи тут і зараз, про роботу на результат у вигляді прибутку з першого дня. Мені це сподобалося. Я насилу сприймаю історії успіху без рентабельності – так мене, мабуть, виховали… і це обмеження, позбавляйтеся від нього-воно заважає.

Олександр Усольцев
CEO і співзасновник Mastakey

Процес реєстрації

Процес реєстрації досить простий і не вимагає участі нотаріуса. Найзручніше скористатися послугами зареєстрованого агента, який:

  • подає документи на реєстрацію компанії до органів штату;
  • вказує свої контакти для публічно доступної інформації про компанію на сайті штату;
  • має право отримувати офіційну кореспонденцію компанії;
  • надає стандартний пакет внутрішніх корпоративних документів (Статут, протокол рішень ради директорів).

Засновникам, строго кажучи, не обов’язково наймати юриста для реєстрації компанії, оскільки самі юристи залучають агентів в якості підрядників.

Проте корпоративний юрист може бути корисний, щоб уникнути помилок при заснуванні компанії. Наприклад, для майбутнього інвестора буде принципово важливо, щоб документи про придбання акцій компанії її засновниками були правильно оформлені, а також грамотно закріплені відносини між акціонерами і співробітниками і зафіксована передача прав на інтелектуальну власність на користь компанії.

Стартап в США: плутанина з акціями

У корпоративному праві Делавера є архаїчний нюанс: у свідоцтві про реєстрацію компанії (certificate of incorporation) має бути зазначено кількість оголошених акцій (authorized stock). Мається на увазі максимальна кількість акцій, яку корпорація може випустити.

Засновники часто розподіляють між собою або всі акції відразу (що не залишає акцій майбутнім інвесторам), або навіть більше, ніж сама кількість оголошених акцій. Такий розподіл є недійсним.

Відкрити стартап в США: адміністративні питання

Наступні кроки після реєстрації компанії такі: отримання податкового номера, відкриття рахунку в банку і іноді оформлення страховки.

1. Податковий номер. Податковий номер (Employer Identification Number або EIN) для компанії в США легко отримати онлайн протягом 10 хвилин, якщо у когось із співробітників компанії є номер соціального страхування (Social Security Number). Якщо SSN немає, то податковий номер доведеться отримувати факсом, поштою або телефоном. Процес детально описаний на сайті IRS.

2. Банківський рахунок. Коли отримали податковий номер, можна відкрити рахунок в американському банку. Для цього буде потрібно зібрати документи про компанію і всіх ключових акціонерів. Більшість банків вимагають особистої присутності, але є й такі, в яких рахунок можна відкрити дистанційно, наприклад, Silicon Valley Bank. Інший варіант-призначити вашого знайомого в США секретарем компанії, щоб він вже в статусі співробітника компанії представляв ваш стартап в банку.

3. Страхування. Для зниження ризиків засновникам варто подумати про страховку на ведення бізнесу (General Commercial Liability Insurance). Такий поліс може захистити від нещасних випадків, судових позовів і багатьох інших неприємностей.

Акселератори, щоб відкрити стартап в США

Приблизно відразу після реєстрації компанії і перед пошуком фінансування фаундери замислюються про проходження програм акселерації, яких в США предостатньо.

Для мене акселератори стали дуже істотним партнерським зобов’язанням. Зобов’язанням, яке не обтяжує, а допомагає внести додаткову градацію пріоритетів для завдань з розвитку за рамками поточних завдань. Мотиватором виходити з короткострокового рівня планування спочатку в середньостроковий на першому етапі, а потім і в довгостроковий ближче до кінця програми.

Олександр Усольцев
CEO і співзасновник Mastakey

Шлях багатьох стартапів в США починається з проходження навчальних програм в спеціальних акселераторах. При цьому самі акселератори також можуть виступити першими інвесторами, надавши «підйомні» на запуск в США.

Чи потрібно подаватися в акселератори? Дивлячись кому і для чого – це залежить виключно від бізнес-моделі. Я б радила подаватися тільки в топ – 3 акселератори, які можуть дати ім’я і забезпечити довіру до вашого стартапу.

Євгенія Смородникова
співзасновник Welltory

Крім відомих Y Combinator і 500 Startups, в США є безліч акселераційних програм, які можуть бути призначені для проектів з певних індустрій або навіть з певних країн. Наприклад, Starta Accelerator – мабуть, єдиний акселератор в США, який орієнтований на проекти з країн Східної Європи і має свою освітню програму в Нью-Йорку.

Стартап в США: форми фінансування – яку вибрати

Щоб відкрити стартап в США потрібен капітал для зростання і розвитку. Є кілька інструментів залучення фінансування, серед яких найпоширеніші це випуск акцій (equity) і позика (debt). Також є гібридні способи на зразок інструментів SAFE (Simple Agreement for Future Equity) і KISS (Keep It Simple Security). Їх все частіше використовують американські акселератори. Серед нових форм фінансування-випуск токенов.

1. Випуск акцій

Випуск акцій-основна форма залучення фінансування для стартапів на раунді A і вище (на посівних стадіях також часто використовують конвертовані позики). Акції можуть наділяти їх власників різними правами.

Звичайні акції (common stock) надають всім акціонерам однакові права відповідно до корпоративного законодавства: одна акція дає один голос і пропорційну частку в дивідендах.

Привілейовані акції (preferred stock) можуть давати їх власникам права і «привілеї», відмінні від звичайних акцій. Тут простір для діяльності обмежений тільки фантазією інвесторів і Ради директорів корпорації.

На практиці при залученні фінансування від зовнішніх інвесторів стартап в США, як правило, випускає саме привілейовані акції, тому що у венчурних фондів свої побажання. Звертайте увагу на важливі умови:

  • Pre / Post Money Valuation (оцінка до і після фінансування) – оцінка компанії, за якою інвестор отримує акції.
  • Liquidation Preferences (ліквідаційна привілеї) – додаткові привілеї для інвесторів при настанні певних подій. Будьте уважні: “Liquidation “від слова” ліквідність”, а не”ліквідація”.
  • Anti-Dilution Protection (захист від розмиття) – захищає інвестора від розмиття в наступних раундах, де оцінка компанії нижче тієї, по якій увійшов інвестор.
  • Protective Provisions — набір умов, які захищають інвестора і, відповідно, обмежують фаундерів. Наприклад, право вето інвестора на вчинення окремих угод.
  • Tag Along, Drag Along, Right of First Refusal (ROFR) — порядок відчуження акцій компанії.
  • Founder Vesting-умови щодо вестингу акцій фаундерів.
  • Pre-Emptive Rights, Pay to Play — права та обов’язки інвесторів у майбутніх раундах фінансування.
  • Information Rights — категорії прав інвестора на доступ до певної інформації компанії або на участь у нарадах.

Фаундерам варто уважно поставитися до умов випуску акцій. Якщо заснувати корпорацію і укласти договір конвертованої позики можна самостійно, то тут краще залучити кваліфікованого юриста.

Великі інвестори мають важелі для тиску, незважаючи на те, що професійні інвестори стали набагато більш доброзичливими по відношенню до засновників і намагаються пропонувати справедливі умови. Наприклад, нещодавно з’явилася інформація про агресивні умови фінансування, які пропонує SoftBank, Голіаф серед венчурних інвесторів.

Під час фандрайзингу потрібно бути марафонцем. Інвестиції можуть прийти звідки завгодно. Я знаю приклади, коли російські фаундери знаходили гроші, випадково опинившись на вечірці і випивши текілу з правильними людьми.

У долині треба тусуватися: знайомитися з різними стартаперами, розпитувати, як вони отримали інвестиції, просити про інтро дружнім фондам.

А ще важливо відпрацьовувати всі вхідні запити. Ми майже відмовилися від зустрічі з поточними японськими інвесторами, так як думали, що шанси отримати гроші від них мінімальні. А ось же, спрацювало! Ніколи не знаєш, що вистрілить.

Ольга Бут
ex-COO VCV (500 Startups)

2. Конвертована позика

За умовами конвертованої позики (convertible note) інвестор надає Компанії позику, яка може бути конвертована в майбутньому в акції компанії, або повинна бути повернута з відсотками. Право вибору, як правило, залишається за позикодавцем і може бути обумовлено цілим рядом подій.

Документація конвертованих позик цілком стандартизована. Якщо ви хочете залучити гроші від бізнес-ангела, ви можете використовувати один з доступних шаблонів, і вам залишиться узгодити тільки ключові умови. До таких умов відносяться:

  • сума позики і відсоток;
  • знижка при конвертації (conversion discount);
  • стеля оцінки при конвертації (valuation cap).

Також варто звернути увагу на момент конвертації (qualified financing), дату виконання (maturity date) і ліквідаційні привілеї (liquidation preferences). Детальніше про всі ці умови з прикладами ви можете прочитати в цій статті.

3. SAFE або KISS

Ці інструменти – наступний щабель еволюції конвертованих позик. Договір SAFE використовує Y Combinator. В іншому відомому акселераторі 500 Startups прижився договір KISS.

Головна особливість і відмінність SAFE від конвертованої позики в тому, що компанія не зобов’язана повертати надані кошти, якщо не настане наступний раунд фінансування. Логіка проста: якщо компанія не змогла залучити фінансування на наступний раунд, то і позику вона, швидше за все, повернути не зможе. Є кілька варіантів – найлегше ознайомитися з їх Умовами в першоджерелі. Там же можна завантажити шаблони.

За умовами KISS інвестор також не може вимагати повернення суми позики, але проте може зажадати примусової конвертації цієї суми в новий клас акцій при настанні дати погашення (18 місяців). KISS також дає інвесторам більше прав в частині доступу до фінансової інформації про діяльність стартапу.

Ми віддаємо перевагу конвертованій позиці і equity-раунди (акції, preferred stock). Американський SAFE ми не любимо. Конвертована позика-швидше і дешевше, економить час на торзі, легше приєднувати інших інвесторів. Акції-безпечніше в плані контролю, але довше і дорожче за часом.

Борис Малєєв
інвестиційний менеджер» Газпром-Медіа ” РТВ, ex-Maxfield Capital

4. Випуск токенів

Говорити про продаж токенів як про форму фінансування непросто, тому що всі токени різні, а саме явище викликає у експертів змішані почуття. Але і заперечувати цей інструмент теж не можна.

Якби біткоіни і токени з’явилися в 2005 році замість 2009, я думаю, що Twitter цілком міг би бути побудований на основі токен-економіки, а його протокол при цьому залишився б відкритим. […] Зрештою хтось це зробить , а ми всі будемо такі говорити “holy fucking shit”. © a16z podcast (35:44)

Фред Вілсон
партнер USV

Сьогодні вже більше тисячі проектів випустили свої токени в 2016-2020 роках для залучення фінансування. Реальність, однак, така, що мало хто з них зможуть пережити зиму на ринку криптовалют.

Незважаючи на затишшя на ринку ICO, ідея випуску токенів нікуди не йде. Зараз набирають популярність так звані Security Token Offerings (STO). У STO токен є цінним папером. Випуск таких токенів здійснюється в рамках однієї з процедур розміщення цінних паперів з американського права:

  • Reg D (приватне розміщення серед акредитованих інвесторів);
  • Reg a+ (міні-IPO);
  • Reg S (розміщення серед іноземних інвесторів);
  • Reg CF (краудфандінг).

Час покаже, чи замінить STO випуск акцій традиційним способом.

Для нас випуск токенів став не скільки інструментом залучення фінансування, скільки ефективним способом залучити замотивованих учасників (з різними ролями: трейдери, аналітики, дата-саєнтисти, розробники) в нашу екосистему і встановити міцні та прозорі петлі позитивних зворотних зв’язків з нашою компанією.

Михайло Брусов
CEO і співзасновник Cindicator

Команда – наймайте кращих і щедро мотивуйте

стартап, запустити стартап

Кожен інвестор підтвердить, що “зірковість” команди — наріжний камінь при оцінці перспектив проєкту. Для залучення талантів компанії можуть обіцяти смузі і динамічну атмосферу, а можуть видати опціони (stock option) або акції (restricted stock units або RSU).

У нас, наприклад, дуже розподілена команда, і нам було важливо налагодити максимально ефективну комунікацію. Ми використовуємо техніки agile, які інтегровані в Slack з використанням ботів.

Євгенія Смородникова
співзасновник Welltory

Наймання співробітників

У США трудове право дуже гнучке. Співробітники класифікуються як “at — will employees ” – персонал, який роботодавець може звільнити в будь-який момент і з будь-якої причини (крім дискримінації та аналогічних підстав).

У США федеральне законодавство практично не передбачає обов’язкових пільг для співробітників, таких як мінімальна кількість днів відпустки і відпустку по догляду за дитиною, але такі пільги можуть бути обов’язковими по праву конкретних Штатів.

На ринку склалася практика, що посадові особи компаній працюють за трудовим договором, який укладається на певний строк і надає співробітнику певні гарантії, хоча закон цього не вимагає. При наймі досвідчених співробітників потрібно це враховувати.

Одна поширена умова договорів зі співробітниками-заборона на конкуренцію (non-compete clause) під час роботи в компанії і протягом декількох років після відходу з неї. Стартапам слід бути обережними в застосуванні такої умови, так як в разі спору суд може визнати недійсними обмеження, необгрунтовано великі за часом і території.

Опціони або RSU

Опціон дає співробітнику право придбати акції компанії в майбутньому за певною ціною. Ціна фіксується на момент видачі опціону і повинна, як правило, відповідати ринковій ціні (Fair Market Value, FMV). Для визначення FMV може знадобитися залучення зовнішнього експерта.

Є два види опціонів: Incentive Stock Options (ISO) і Non-qualified Stock Option (NSO). ISO можуть видаватися тільки працівникам і для них характерно більш вигідне оподаткування. NSO можуть видаватися будь-яким особам, у тому числі зовнішнім радникам і консультантам.

RSU – це обов’язок компанії видати співробітнику акції або відповідну суму грошей в майбутньому. Реалізація RSU не прив’язана до ринкової ціни, тому немає необхідності визначати FMV. З цієї ж причини RSU можуть бути більш привабливими для співробітників.

The fact is that the variation in the value of an option is just too great. I can imagine an employee going home at night and considering two wildly different possibilities with his compensation program. Either he can buy six summer homes or no summer homes. Either he can send his kids to college 50 times, or no times. The variation is huge; much greater than most employees have an appetite for. And so as soon as they see that options could go both ways, we proposed an economic equivalent. So what we do now is give shares, not options.

Білл Гейтс,
Microsoft

Стартапи зазвичай стимулюють ключових співробітників опціонами, в той час як більші компанії частіше видають RSU.

Буде цікаво:  «Налог на роскошь (недвижимость): 2 законных способа его не платить!»

Вестінг

Опціони і RSU завжди видаються під умовою «вестінга» (vesting) — акції (права на них) виникають у співробітника не відразу, а при досягненні певних умов. Це може бути як просто закінчення часу, так і досягнення певних показників. Поширеною практикою є “4-year vesting with 1 — year cliff” – співробітник отримує по 25% від обіцяної кількості акцій щороку протягом чотирьох років.

Створення опціонного пулу

Майже всі венчурні інвестори вимагають наявність опціонного пулу. Для створення опціонного пулу недостатньо просто вписати в каптейбл “опціонний пул” і вказати число. Для цього повинен бути розроблений опціонний план, в якому будуть описані вимоги для отримання опціонів співробітниками, розмір пулу, структура вестингу та інші аспекти.

План затверджується радою директорів і зборами акціонерів. Як правило, стартапи резервують близько 20% акцій для опціонного пулу. Як приклад плану стимулювання співробітників можна ознайомитися з документами Snap, які були підготовлені перед IPO Snapchat на початку 2017 року.

Червоні прапори щодо конкретних команд:

  • “Поганий” Cap table – все у одного фаундера або віддали занадто багато на ранньому етапі, або щось незрозуміле і токсичне, що буде заважати подальшому фандрайзингу або розвитку компанії (наприклад, приватні інвестори, які не розуміють специфіку венчурного бізнесу).
  • Немає CTO, технічну розробку ведуть на стороні (правда, залежить від індустрії).
  • Особисто у мене-наявність проведеного ICO, тому що поки незрозуміло, що з цим робити.

Борис Малєєв
інвестиційний менеджер» Газпром-Медіа ” РТВ, ex-Maxfield Capital

Відкрити стартап в США: інтелектуальна власність – подумайте про це серйозно

Питання інтелектуальної власності (ІВ) також важливе, як свідоцтво про народження дитини. Існує три головних види ІВ: патенти, товарні знаки і авторські права. Всі вони надають правовласнику виключне право на самостійне комерційне використання.

Якщо ми говоримо про США, то я б ще звернув увагу на важливість правильного оформлення прав на інтелектуальну власність. Для раунду в США все повинно бути описано і передано на компанію в Делавері, тому що в будь-якому випадку це буде умовою з боку інвестора, і буде круто зробити це заздалегідь.

Борис Малєєв
інвестиційний менеджер» Газпром-Медіа ” РТВ, ex-Maxfield Capital

Патент

Патенти видаються, в першу чергу, на винаходи, які є новими, корисними і неочевидними, а також на промислові зразки. Отримання патенту в США займає два-три роки і коштує кілька тисяч доларів, так як без допомоги юриста не обійтися. Заявка подається у відомство з патентів і товарних знаків США (USPTO). Якщо заявка буде схвалена, то володар патенту отримає монополію на використання: 20 років для винаходів і 15 років для промислових зразків.

Цікавою особливістю патентного права США є гіпотетична можливість отримати патент на бізнес-модель – так званий “business method patent”. Хоча кількість заявок на такі патенти істотно знизилася з прийняттям у 2014 році Верховним судом США рішення у справі Alice Corp. v. CLS Bank.

Товарний знак

Товарні знаки служать індикатором джерела товарів або послуг. На відміну від Росії, їх не обов’язково реєструвати, тому що в США виняткові права на товарний знак виникають в результаті його комерційного використання (в цьому плані Штати майже унікальні в світі).

Реєстрація дає переваги на кшталт “конструктивного повідомлення” учасників ринку про ваші права на знак (constructive notice) і додаткових прав в судових спорах. Оформити заявку на простий товарний знак можна і без юриста, а державні мита як правило обійдуться в $300-700.

Перед вибором назви для вашого продукту переконайтеся, що воно вільне для використання. Це можна зробити безкоштовно через базу товарних знаків USPTO. Детальніше про це ви можете прочитати в статті про реєстрацію товарних знаків в США.

Авторське право

Авторські права охороняють твори, закріплені на матеріальних носіях, і виникають у авторів автоматично в момент створення. Для технологічних стартапів найбільш актуальний об’єкт авторських прав – це вихідний код, який пишуть співробітники. Реєстрація авторських прав в США не є обов’язковою, але дає переваги, багато в чому схожі з реєстрацією товарних знаків.

Закріплення прав на ІВ

Вже на етапі, коли ви хочете відкрити стартап в США, важливо забезпечити передачу права на ІВ на користь компанії від усіх підрядників і співробітників: для цього потрібно обов’язково укласти з ними договір про те, що права на всю ІВ, створену в процесі виконання роботи за наймом, передаються компанії.

Такий захід може зіграти ключову роль в ситуації, де колишній співробітник використовує ІВ компанії з метою недобросовісної конкуренції. Саме такий сценарій розгорнувся у випадку з колишнім інженером Waymo, який вкрав файли компанії для створення власного стартапу Otto, згодом придбаного Uber. В результаті позову Uber визнав свою неправоту і погодилася виплатити Waymo компенсацію акціями в розмірі близько $250 мільйонів.

стартап в США, відкрити стартап

Типовий договір, відкритий код та інші питання розробки

Ви зробили продукт і починаєте перші продажі. На цьому етапі потрібно подбати, що у вас є необхідні документи. Варто також упевнитися, що ви не порушуєте права третіх осіб при реалізації свого продукту.

Стартап в США: Terms & Conditions

Стартапи в ХХІ столітті найчастіше продають софт або інформаційні послуги. Щоб оформити продаж послуг і захистити себе від можливих ризиків, необхідно мати документ, який фіксує умови угоди — Terms & Conditions або просто Terms.

Якщо у вас додаток на iOS або Android, при розробці Terms потрібно враховувати правила відповідних платформ: App Store Review Guidelines і Правила для розробників Google Play. Це особливо актуально для додатків, які працюють з персональними даними, займаються проведенням вікторин або використовують токени. Компанія Apple, наприклад, буквально недавно включила в свої правила положення щодо криптовалюти (п.3.1.5 (b)).

Тут підхід простий – береш лідера у своїй галузі, качаєш їх T&C, заточуєш під свої потреби (краще взяти два-три приклади), даєш на вичитку юристам готовий документ. Виходить сильно дешевше, ніж розробляти з нуля. Це взагалі працює дуже добре для будь-яких юридичних послуг-стартапам до етапу залучення seed потрібно вміти економити на legal.

Євген Протасенко
CEO HPC HUB

Якщо ви продаєте SaaS-продукти корпоративним клієнтам, вам потрібно мати типовий договір. Варто відразу враховувати, що таким клієнтам не завжди вийде нав’язати ваші умови, тому Договір повинен бути адекватним. В якості основи можна взяти шаблон Y Combinator.

Відкритий вихідний код (open source)

З поширенням відкритих бібліотек стартапи все частіше використовують елементи відкритого вихідного коду в своїх розробках. Якщо це може бути застосовано у вашому випадку, варто розуміти, що навіть open source має свої умови використання.

Дізнайтеся, за якою саме ліцензією поширюється код, який ви використовуєте, і які умови вона накладає. В якості відправної точки можна почитати про різноманітні відкриті ліцензії у відкритих джерелах.

Персональні дані

Хтось здивується, але в США немає повноцінного законодавства Про персональні дані за аналогією з європейським законом General Data Protection Regulation (GDPR). Тим не менш, існують окремі федеральні закони і регулювання окремих штатів, що стосуються персональних даних.

Закон про конфіденційність електронних комунікацій (Electronic Communications Privacy Act) забороняє перехоплення або неавторизований доступ до особистих повідомлень, а загальне право Штатів надає фізичним особам право позову в тих випадках, коли було порушено їх розумне очікування захищеності особистого простору (privacy).

В окремих випадках провайдери послуг через Інтернет зобов’язані мати політику про конфіденційність (privacy policy), в якій вказується, які дані користувачів підлягають збору і для яких цілей.

Якщо серед ваших клієнтів є громадяни ЄС, швидше за все, на вас поширюється General Data Protection Regulation (GDPR). Ознайомтеся з основними положеннями GDPR і різними інструментами, щоб забезпечити дотримання його вимог.

Це також має сенс зробити, якщо у вас є клієнти в Каліфорнії, де нещодавно був прийнятий закон, багато в чому схожий з GDPR. Він набрав чинності з 2020 року і поширюється на компанії, що зберігають дані як мінімум 50 000 користувачів. Враховуючи величезний розмір економіки і населення Каліфорнії, новий закон ймовірно змінить практику збору та обробки даних більшості американських інтернет-компаній.

Міграція – яку візу оформити

Само собою, для приїзду в США буде потрібна віза. Майже всі засновники спочатку прибувають в США за візою B-1 / B-2, яка призначена для туристичних і ділових поїздок. Така віза зазвичай видається на 3 роки і дозволяє знаходиться в Штатах до півроку за кожен приїзд. До недавнього часу, отримати цю візу було досить легко, але з погіршенням міграційної політики США стало набагато складніше.

Я ще до кінця міграційне питання не вирішила – зараз на робочій візі, чекаю грін-карти. Тут теж страхи перебільшені, я думаю. Варіанти є завжди, просто деякі з них дуже дорогі і треба змиритися з фактом того, що з країни не можна буде виїжджати поки чекаєш грін-карту. У мене вийшло зробити робочу візу O1 (за видатні успіхи в бізнесі). Адвокату довелося заплатити пристойно, але воно того варте. Простіше, звичайно, просто вийти заміж :-)

Олена Тихонова
CEO Dodo Pizza USA

Якщо підприємець зміг знайти фінансування і хоче залишитися в США на більш тривалий строк для розвитку бізнесу, Віза B-1/B-2 йому вже не підійде. Замість неї отримують візу О-1, яка призначена для осіб з «видатними здібностями в науці, мистецтві, освіті, бізнесі або спорті».

Незважаючи на гучне звучання, більшість засновників стартапів проходять за критеріями для отримання цієї візи за допомогою вмілих міграційних юристів. Віза О – 1 дозволяє офіційно працювати в США протягом трьох років на роботодавця (або роботодавців), який виступив спонсором візи.

Детальніше про вимоги для отримання візи О-1 – за посиланням.

Віза О1 найзручніша для фаундерів. Для її отримання дуже важливі рекомендаційні листи з розповіддю про виняткові таланти і заслуги здобувача. Якщо ви проходили акселерацію, попросіть когось із партнерів Вам допомогти. Нам, наприклад, Марвін Ляо (партнер 500 Startups) без проблем написав листа.

Ольга Бут
ex-COO VCV (500 Startups)

Відкрити стартап в США: податкові питання

У США, мабуть, найрозвиненіше і комплексне законодавство в області оподаткування. Якщо виникає податкове питання, залучайте податкового юриста або сертифікованого бухгалтера (CPA). Ми розповімо тільки про окремі аспекти.

Офіс розробки в Україні

Часто буває так, що стартап в США або вже має працюючу юрособу в Україні або хоче мати якусь форму присутності, де буде, наприклад, розробка і технічна підтримка. Як пов’язати це з корпорацією в Делавері? Є два варіанти:

  • Делаверська корпорація відкриває або дочірню юридичну особу, або представництво в Україні;
  • Засновники засновують паралельну юридичну особу в Україні.

Почнемо з кінця. Другий варіант є найбільш непрозорим, але зустрічається часто. Така схема дозволяє, наприклад, застосовувати спрощену систему оподаткування (ССО) в українському ТОВ. Однак таким шляхом краще не йти, тому що будь-який інвестор хоче бачити струнку корпоративну структуру і зрозумілі відносини в групі осіб.

У першому варіанті вибір зводиться до рішення між ТОВ і представництвом. Відкриття представництва вимагає сплати держмита і не дає особливих переваг (зокрема, немає обмеженої відповідальності). Тому вибирають часто саме дочірнє ТОВ.

У такій схемі материнська компанія в США і українська дочка можуть укласти договір на розробку софта, за яким ТОВ виступає виконавцем і отримує необхідне фінансування. Тільки порадьтеся зі своїм бухгалтером з питань трансфертного ціноутворення, так як тут буде угода між взаємозалежними особами.

Податкове резидентство компаній – ще один важливий момент. Якщо вся команда, в тому числі засновники, знаходяться в Україні, є ризик, що корпорація в США буде визнана податковим резидентом України. Це правило з’явилося зовсім недавно – практики поки що немає. Але наслідки такого подвійного корпоративного резидентства будуть плачевними, тому краще відразу виключити цей ризик.

Особисті податки засновників

Порядок сплати особистих податків залежить, в першу чергу, від податкового статусу фізичної особи. Якщо фаундер стає податковим резидентом США, то його доходи будуть обкладатися за правилами американського податкового законодавства. У більшості випадків статус податкового резидентства залежить від кількості днів перебування в країні.

Податковими резидентами США визнаються фізичні особи, які перебували на території США не менше 31 дня протягом поточного календарного року і не менше 183 днів протягом трьох років, включаючи поточний рік і два безпосередньо попередніх роки. При цьому сума днів, протягом яких фізична особа була присутня на території США в поточному році, а також двох попередніх роках, множиться на встановлений коефіцієнт*.

* Є винятки, докладніше з американськими правилами краще ознайомитися на сайті IRS.

Податковими резидентами України визнаються фізичні особи, фактично знаходяться в Україні не менше 183 календарних днів протягом періоду/ів податкового року (ст. 14 розділу І Податкового кодексу України, фізична особа – резидент – це фізична особа, яка має місце проживання в Україні).

При роботі в США фаундерам варто уважно ставитися до питань податкового резидентства, тому що ставки податків в США істотно вище, ніж в Україні.

Контрольовані Іноземні компанії (КІК)

В рамках пакету з деофшоризації української економіки в податкове законодавство було введено поняття “контрольована іноземна компанія” (КІК, ЗУ № 466-IX).

Кік – будь-яка юридична особа або утворення без статусу юридичної особи, яка задовольняє двом умовам:

  • Зареєстрована в іноземній державі і не є відповідно українським податковим резидентом;
  • Контролюється українськими податковими резидентами (ФО, ЮО).

Мало хто згадує про ці правила при заснуванні компанії в США, але це не скасовує їх дії. Якщо засновник є українським податковим резидентом, то заснована в США компанія буде кік.

Законодавство про кік передбачає два головні обов’язки для її власників:

  • Повідомляти Податкову службу України про наявність кік. Податкові резиденти зобов’язані повідомляти податкові органи як про сам факт наявності кік, так і про просту участь в іноземних організація (але немає контролю, як у випадку з кік).
  • Розраховувати і сплачувати податки з нерозподіленого прибутку кік. Нерозподілений прибуток КІК підлягає оподаткуванню, якщо не підпадає під одне з передбачених у ст. 39-2 ПК винятків.

Екзит – це тільки початок, а не кінець

Про що мова? Кожен стартап в США чекає або успіх, або забуття. Успішні стартапи йдуть по одному з двох шляхів:

  • стартап в США стає прибутковим і самостійним;
  • стартап в США купується іншою великою компанією.

Перший варіант не так поширений. Два випадкових приклади: Snapchat (прибутковим не став, але IPO провів) і MailChimp (був прибутковим майже відразу і ніколи не залучав зовнішні інвестиції).

Другий шлях успіху зустрічається частіше. Мовою інвесторів він називається “екзит”. Екзити теж бувають різні:

  • велика компанія купує весь стартап в США або значну частку в ньому (share deal-засновники продають свої акції);
  • велика компанія купує технологію або інші привабливі активи (asset deal — стартап в США продає свої активи або технології).

У другому сценарії (asset deal) засновники стартапу, найчастіше, переходять в нову велику компанію, щоб очолити роботу над продуктом. При цьому засновники отримують певні права на акції вже в новій компанії (у формі restricted stock units, RSU), які прив’язані до досягнення певних KPI.

Будь це share deal (продаж компанії) або asset deal (продаж активів), в Угоді засновники будуть виступати на стороні продавця. Крім найголовнішої цифри, продавцям принципово важливо звернути увагу на порядок отримання покупної ціни і обсяг гарантій і запевнень щодо предмета купівлі-продажу.

РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:

В ідеалі засновники хочуть отримати гроші відразу (без умов про відкладений платіж або ескроу), а також надати по мінімуму гарантій. В реальності такого не буває-сторони приходять до компромісних умов в залежності від своїх переговорних позицій.

Інша культура-прийняти не можна ігнорувати

Неможливо пройти заочний курс підготовки до життя в Америці – в реальності все буде інакше. Але щоб сформувати більш-менш реалістичне уявлення, почитайте думки тих, хто вже подивився на Америку очима бізнесмена, а не туриста.

Вчіться пітчити за дві хвилини, а ще краще — за 30 секунд. У американців рівень уваги до співрозмовника і залученості в розмову набагато нижче, ніж у європейців. Тому, якщо ви не змогли викликати будь-який інтерес за 30 секунд, розмова не матиме продовження. Крім того, пам’ятайте правила етикету. У Нью-Йорку не можна спізнюватися: є метро, яким користується навіть мер Нью-Йорка.

Катя Дорожкіна
керуючий партнер Starta Ventures

 

Що таке культурні аспекти – зрозуміти складно. Терпимість до бомжів на вулицях Сан-Франциско, які вколюють собі героїн прямо на вулиці, ось це не сподобалося. А ставлення до бізнесу і ведення справ настільки космічно відрізняються від прийнятого, що дух захоплює.

Спочатку злегка втомлюєшся від необхідності весь час бути на позитиві і посміхатися, але це швидко проходить. Набагато більше гнітили не культурні, а технічні аспекти життя. Наприклад, огидний Інтернет, який пропадає по 5 разів, поки ти їдеш по долині. Наші мобільні оператори, інтернет оператори і банки однозначно краще. В цілому, як і скрізь, свої плюси і мінуси, нічого особливого.

Євгенія Смородникова
співзасновник Welltory

 

Потрібно з усіма спілкуватися. Точно не потрібно замикатися через мовний бар’єр на рідному ком’юніті. Але і не потрібно займатися “русофобією”. У нас такий менталітет — наші громадяни не люблять один одного в різних країнах. Краще один одному допомагати.

Михайло Брусов
CEO і співзасновник Cindicator

Джерело: vc.ru

Про те, як відкрити стартап в США, дивіться на відео нижче:


Оцініть статтю:
Не дуже файноНе файноФайноДуже файноСупер файно 2 5,00 з 5
ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ
Знайшли помилку? Виділіть її і натисніть Ctrl+Enter
Читайте юридичні лайфхаки на нашому «Telegram» каналі

Тисни на «Новини»

Нам є чим вас здивувати!

Підпишись та отримай корисні лайфхаки, останні новини та приємні бонуси!
ПІДПИСАТИСЯ
close-link
і підпишись на унікальну поштову розсилку

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:


Опубліковано: 24.07.2020; Оновлено: 25.07.2020; Мітки: ,
2020-07-25T22:27:02+03:00
Андрій Новгородський
Адвокат Novgorodskiy&Partners. Експерт з кримінального, цивільного, господарського права. Автор блогу на pravoconsult.com.ua

Добавить комментарий

Такой e-mail уже зарегистрирован. Воспользуйтесь формой входа или введите другой.

Вы ввели некорректные логин или пароль

Извините, для комментирования необходимо войти.