пдр україни, автопілот, автомобілі, правила дорожнього рухуПоки компанії Tesla, FF, Google і Uber випускають загальнодоступні передові технології, законодавчі бази переважної більшості країн, в тому числі і України, не адаптовані під ситуації, коли на дорогах їздять автомобілі-безпілотники.

Експерти стверджують, що кількість таких авто зросте до 10-ти мільйонів до 2020 року. Очевидно, що незабаром правила дорожнього руху кардинально зміняться з урахуванням інноваційних технологій. Але як робота автомобілів без водіїв вписується в нинішні закони і правила дорожнього руху України?

Експлуатація машин з автопілотом

Уявимо собі в зовсім недалекому майбутньому звичайний чотириколісний автомобіль з бортовим комп’ютером замість педалей і коробки передач. З технічної точки зору такі машини не суперечать жодному міжнародному договору, закону або ДСТУ в України.

Нормативи конструкції автомобіля обмежуються чотирма колесами, власним джерелом руху, функціонуючою гальмівною системою, рульовим управлінням, світловими приладами, склоочисникам і склоомивачами. З узагальненими технічними вимогами завжди можна ознайомитися в ПДР.

Фактично гальмівна система може бути будь-якою в межах нормативів гальмівного шляху. Варто згадати автомобілі для інвалідів з перенесеним гальмівним управлінням. Але все одно в авто повинне знаходитися місце передбачуваного водія з кермом.

Смішно, але за законодавством присутність самого водія в авто зовсім не обов’язкова. Тоді можна розташуватися на задньому сидінні і насолоджуватися комфортною поїздкою, задавши необхідний маршрут.

До передачі управління роботові законодавство України відноситися цілком лояльно, тому багато машин обладнані автоматизованою коробкою передач і розумним круїз контролем. Обмежень в експлуатації роботів немає.

Управління автомобілем

пдр україни, автопілот, автомобілі, правила дорожнього рухуВажливим і проблемним не лише в руслі автопілотів, але і регулювання правил дорожнього руху в цілому, є визначення поняття управління автомобілем. З аналізу норм законодавства випливає відмінність між управлінням автомобілем і його використанням.

За темою:  «Приголомшливе спрощення ввезення авто з іноземною реєстрацією!»

Пасажир має право використати транспортний засіб, але управляти їм може виключно водій. Дефініція управління транспортним засобом на нормативному рівні не закріплена. В той же час є критерії перевірки навичок водіння, які по суті і є вичерпним переліком дій (маніпуляцій), які охоплюються терміном управління авто.

У США суди тлумачать управління автомобілем куди ширше, що приводить до ототожнення будь-якої особи, яка приводить в рух машину, з водієм. Ось тільки у такому разі усі клієнти “Uber” вважатимуться водіями при використанні сервісів з повноцінним безпілотним таксі.

Так, під управлінням автомобілем слід розуміти здатність вплинути на швидкість і напрям руху транспортного засобу, а також виконання дій, потрібних для збереження (забезпечення) безпеки і правил дорожнього руху (ПДР).

Водійське посвідчення для автопілота

У теорії використання автомобіля з автопілотом не вимагає отримання посвідчення водія. На рахунок практики, то в постанові пленуму Верховного Суду України № 14 від 23.12.2005 р. під управлінням транспортним засобом мається на увазі виконання функцій водія під час руху такого засобу.

Це означає, що, покладаючи на себе хоч якісь передбачені законом права або обов’язки водія, Ви управляєте авто. Тому закон буде порушений, якщо сидіти за передбачуваним місцем водія без права управління транспортним засобом.

І повірте, наші правоохоронні органи підуть саме таким шляхом.

Відповідальність


пдр україни, автопілот, автомобілі, правила дорожнього рухуВикористання транспортного засобу вкрай небезпечне, з чим і пов’язаний його спеціальний статус, як джерела підвищеної небезпеки, яке визначає відповідальність особи за ті або інші порушення. Автопілот же істотньо ускладнює з’ясування вини і основи притягнення певної особи до відповідальності.

Управління автомобілем – головна основа притягнення до відповідальності. Автопілот не може бути суб’єктом правопорушення, тому закон опиняється у безвихідній ситуації. Щоб уникнути таких ситуацій, наприклад, в штаті Каліфорнія намагаються завадити роботі самокерованих таксі “Uber”.

Заборона не може розглядатися як вихід, і закон не здатний зупинити технологічний прогрес, все-таки закон повинен підлаштовуватися під вже існуючі відносини, адже автопілот – вже стає частиною людського буття.

Штрафування пасажира буде неправомірним при порушенні правил дорожнього руху (ПДР) автопілотом через збої в програмі, адже його правовий статус інший, ніж у водія, і не передбачає обов’язків по виконанню вимог ПДР під час виконання маневрів машиною.

За темою:  «Юридичний секрет, як не платити штраф за постановою про адміністративне правопорушення на дорозі!»

І знову ж, якщо Ви сидите за передбачуваним місцем водія і не берете участі в русі автомобіля, то вас оштрафують, оскільки була мінімальна можливість вплинути на рух авто, це означає, що ви зобов’язані стежити за дорожньою обстановкою.

Справедливим був би варіант з штрафуванням компанії-виробника за порушення правил дорожнього руху через збої в обладнанні. Виробник дає гарантію, і його продукція повинна відповідати описаним характеристикам, а також коректно виконувати поставлені завдання. У свою чергу, власник зобов’язаний буде проходити періодичний технічний огляд. У разі ж пропуску чергового огляду з вини власника авто, то за несправність відповідати буде саме він.

З цивільною відповідальністю все набагато легше, ніж з адміністративною. Цивільний кодекс України прямо встановив, що відповідальність несе той, хто правомірно володів джерелом підвищеної небезпеки на момент правопорушення, не використовуючи при цьому термінів водій, пасажир тощо.

Як висновок хочеться зазначити, що позитивний вплив на визначення правового статусу транспортних засобів, обладнаних автопілотом, зроблять наступні зміни в Правилах дорожнього руху України (ПДР):

  1. Пряме закріплення права на використання автомобілів (машин-роботів) без участі людини в їх управлінні ;
  2. Розробка спеціальних технічних стандартів для технологій автономного руху машини (автопілоту);
  3. Частково перекласти відповідальність за порушення ПДР на виробників таких авто у рамках законодавства про захист прав споживачів.

За матеріалами: jurblog.com.ua/2017/02/pdd-dlya-robotov/

На завершення хочеться поділитися з вами неймовірним відео з демонстрацією реального застосування на дорозі автопілоту від Tesla:

За темою:  «5 причин, чому система автоматичної відеофіксації порушень ПДР в Україні незаконна!»

Якщо Ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter