краудфандинг, стартап, власний бізнес

“На Kickstarter за 2014 рік було зібрано 319 786 629 мільйонів доларів!”

Краудфандинг, говорячи простими словами, – це співпраця людей, які добровільно надають фінансову підтримку якого-небудь проекту, стартапу, ідеї або організації. Це дійсно працююча модель, успіх якої багаторазово продемонстрований іноземними прикладами.

До речі, нещодавно на Kickstarter Проект РОР (автономний зарядний пристрій) зібрав понад $ 139 170, перевищивши бажану суму майже в три рази.

Також багато хто чув про найбільший успіх Kickstarter – “The Pebble smart watch” – за перші 28 годин проект зміг залучити більше $ 1 млн і в підсумку зібрати $ 10 266 846. Тільки вдумайтесь, всього на Kickstarter за минулий рік було зібрано 319 786 629 мільйонів доларів!

Зважаючи на таку велику популярність краудфандингу, привабливу чарівність можливості розповісти світові про свою ідею і зібрати кошти на її реалізацію, сьогодні ми вирішили розповісти Вам про те, що потрібно робити, щоб отримати можливість реалізувати вашу ідею та втілити її у життя завдяки краудфандингу, як підготуватися і успішно провести таку краудфандинг-кампанію.

Як зібрати гроші на реалізацію ідеї через краудфандинг?

Краудфандингом в якійсь мірі займаємось і ми з вами, коли збираємо з друзів, запрошених на день народження спільного знайомого, гроші на один спільний, але дорогий подарунок. Як кажуть: “З миру по нитці – голому сорочка”.

З чого ж почати?
Впродовж шести років, що пройшли від запуску найвідомішої веб-платформи колективного жертвування коштів у бізнес-ідеї, – Kickstarter (квітень 2009 року) – її користувачі ввели в масове виробництво тисячі бізнес-ідей шляхом вкладення більше півтора мільярда доларів. Ця сума швидко росте як на цьому порталі, так і на всіх його аналогах – і краудфандинговый стартовий капітал є однією з найгарячіших тем останніх років в інтернеті.

Поради про те, як добре підготуватися до краудфандингу, легко можуть зайняти книгу значного розміру. Ми постараємося звернути вашу увагу на 10 найбільш важливих кроків, проходження яких значно збільшить ваші шанси на успішний збір коштів.

Крок 1. Вибираємо краудфандинговий портал
краудфандинг, стартап, власний бізнес

“Не завжди чим більше краудфандинговий портал, тим більше грошей отримаємо!”

При виборі краудфандингового портала, в першу чергу, зверніть увагу на наявність в умовах платформи у жертводавців і самої платформи пайової участі в капіталі і прибутках вашої майбутньої компанії (з їх боку – інвестування) або відсутність такої участі (з їх боку – меценатство). Продумайте всі аспекти тієї або іншої схеми для вашого стартапу.

Крім того, вивчите портали за такими параметрами:

  • Деякі платформи по збору коштів не дозволяють отримати гроші, якщо їх зібрано менше суми, заявленої подавцями бізнес-ідеї (принцип “все або нічого”), – це різко зменшує шанси успішного збору коштів. Інші портали такого обмеження не мають;
  • Деякі портали дозволяють отримати в повному об’ємі збори, що перевищили 100%-у заявлену суму. А інші – заявникам ідеї видають лише стільки, скільки вони просили, а “зайві” гроші повертають інвесторам;
  • На деяких платформах усі жертводавці повинні мати рахунок у банку тієї країни, в якій зареєстрований портал. Наприклад, якщо цією країною є США, то навряд чи можна сподіватися на масові внески людей з країн Східної Європи;
  • Деякі платформи обмежують час ротації бізнес-ідеї на порталі. Варто з’ясувати заздалегідь дане питання і від чого воно залежить (наприклад, для яких ідей максимально можливий час ротації);
  • Деякі платформи обмежують максимальну кількість жертводавців на один проект;
  • Деякі портали тим або іншим способом контролюють витрату отриманих вами при його допомозі грошей. Якщо так, заздалегідь поцікавтеся, які документи і в які строки вони від вас чекають. Можливо, через це не вийде щось закуповувати або робити в намічених вами місцях, що збільшить необхідний стартовий капітал;
  • Нарешті, дізнайтеся, які комісії самого краудфандингового порталу, який його банк-агент (платіжна система агента або іншої фінустанови), що збирає для платформи пожертвування. Наприклад, Kickstarter має комісію в 5% від суми залучень, а ще 5% при роботі з ним йде на користь платіжної системи Amazon Payments.

[stextbox id=”warning”]Якщо проект має потенціал для міжнародної торгівлі або відрізняється високою планкою необхідного стартового капіталу, краще вибирати провідні платформи, наприклад, Kickstarter або Indiegogo.[/stextbox]
За темою:  «Как медицинский юрист защитит вас от нерадивых врачей?»

Проте в Kickstarter або Indiegogo і просування складніше, і конкуренція набагато вища. І, як вже сказано, багатьом європейцям за власну ідею на американських платформах іноді просто важко провести платіж – навіть якщо ними висловлено таке бажання.

Тому не завжди гігантоманія доречна, тому якісь проекти набагато успішніше зберуть інвестиції на місцевих платформах. Наприклад, у Польщі в 2015 році це, в першу чергу, PolakPotrafi, WspieramKulture і Wspieram.

Крок 2. Вивчаємо інвесторів

Вибір платформи також пов’язаний з питанням про цільову групу, для якої ви готуєте повідомлення про вашу ідею. Це має особливе значення для міжнародних дій.

“Наприклад, американці люблять, коли щось подається як “cool” і “wow”! – але робити акцент на цьому ж емоційному аспекті в комунікації для західноєвропейців виявиться великою помилкою”, – каже Мартін Собчак, власник агентства, що зібрало на Kickstarter 270 тисяч злотих (67 тис.$) на кінематографічний проект.

Крок 3. Створюємо відеоролик під вибрану аудиторію
краудфандинг, стартап, власний бізнес

“Проекти, що мають на підсторінці або сайті відео, зібрали в 2,15 рази більше коштів, ніж проекти без відеороліку”

Найбільш важливим каналом зв’язку з потенційними інвесторами є підсторінка вашого проекту на краудфандинг-платформі (чи окремий сайт проекту, на який можна з такої підсторінки перейти). Часто саме інтерактивні елементи, графіки і відео такої сторінки є причинами успіху проекту.

Так, за статистикою Indiegogo, проекти, що мають на підсторінці або окремому сайті відео, зібрали в 2,15 рази більше коштів, ніж проекти без відео-підкастів. До речі, в Мережі вже є платформи по збору коштів, що просто не допускають створення підсторінок для бізнес-ідей без відео.

Відеоролік в принципі не повинен бути знятим і зведеним професіоналами на якісній апаратурі (якщо ви, звичайно, не збираєте гроші на зйомку дорогого фільму). Але він точно повинен зачаровувати глядача з перших секунд і в доступній формі швидко описувати ваш стартап, а також коротко розповідати про тих, хто його створює.

[stextbox id=”warning”]Отже, створювати підсторінку на платформі по збору коштів або окремий сайт проекту, заздалегідь не зробивши і не відшліфувавши до дрібниць переконливий відео-ролик про вашу бізнес-ідею – буде марною тратою часу.[/stextbox]
Крок 4. Заслуговуємо довіру потенційних інвесторів

Краудфандинг будується на довірі. А довіра до невідомих людей не виникає без спілкування. Важко переконати заможних незнайомців вкласти у вас гроші – якщо вони навіть не впевнені, що ви, отримавши гроші, в змозі управляти реалізацією своєї ідеї.

Як їх переконати?

[stextbox id=”warning”]Покажіть інші ваші досягнення, нехай навіть із зовсім інших сфер. Продемонструйте на краудфандинг-платформі або сайті вашого проекту всі ваші сайти й акаунти соцмереж, всіх ваших колег-засновників фірми – нехай потенційні інвестори зафоловлять вас, відвідають акаунти, підпишуться на оновлення, побачать, що ви гідні їх грошей люди, що мають за плечима певний досвід.[/stextbox]
За темою:  «Купівля квартири: 10 юридичних порад, які ви повинні знати!»

І ви, у свою чергу, сміливо і активно спілкуйтеся з ними, ставте питання. Мовчунам тут грошей не дають! Але, звичайно, для цього у вас в соцмережах повинно бути щось серйозне, окрім котиків і фуд-слайдів.

5. Продумовуємо майбутні нагороди інвесторам

Якщо ви обрали портал з безвідплатними жертводавцями, а не такими, що отримують права на ваш бізнес, заздалегідь продумайте невеликі призи, нагороди для тих, хто підтримуватиме проект, і, зрозуміло, обов’язково оголосіть цей факт в описі ідеї.

“Важливо, щоб у жертводавців в кожному з діапазонів сум їх вкладень був свій цікавий варіант призу. Наприклад, у разі збору коштів на книгу або запис аудіо-альбому всім жертводавцям на малі суми можна потім вислати в нагороду електронні версії випущеного продукту, а усім жертводавцям на суми більше – доставити той же продукт на матеріальному носії”, – радить Домініка Олівія Заброцкая, фахівець краудфандинг-платформы Wspieram.

Також можна, з відома інвесторів, вказувати їх імена або назви фірм в спеціальному місці випущеного продукту. У разі комп’ютерної гри або на сторінках коміксів один з персонажів може носити ім’я або навіть зовнішність жертводавця. Для багатьох честолюбних меценатів такий бонус грає вирішальну роль при виборі проекту для підтримки!

Зверніть увагу, що витрати, пов’язані з доставкою вашим бізнес-інвесторам ряду призів, наприклад, з Польщі на Гаваї можуть бути значними – але ви можете їх заздалегідь внести у свій бізнес-план і трішки підвищити потрібну для збору суму.

Крок 6. Продумовуємо межі фінансування

“Часто у момент досягнення 100% заявленої проектом суми збори тільки-тільки розкручуються – і довго ще не можуть зупинитися. В середньому проекти на PolakPotrafi отримують 130% фінансування. Тому має сенс заздалегідь давати ясний сигнал, що у вас є також ідеї використання цих додаткових коштів, – говорить Якуб Собчак, власник і генеральний директор краудфандинг-портала PolakPotrafi.

Звичайно, якщо ви твердо відмовляєтеся від “зайвих” коштів, вони на будь-якому порталі в повному об’ємі повернуться жертводавцям. Це добре, але, на жаль, ваша ділова репутація від цього, швидше, постраждає. А тому краще б вам освоїти і “додаткове” фондування.

Проте це потрібно зробити так, щоб ви могли з честю відзвітувати, що і воно витрачене не даремно, а й на інші цілі, близькі первинній бізнес-ідеї (адже “зайві” гроші люди жертвували саме на вашу ідею, а не на щось, від неї далеке).

Крок 7. Проводимо саморекламні заходи до запуску краудфандинг-кампанії
краудфандинг, стартап, власний бізнес

“Дуже важливим є поширення інформації про стартап в профільних для вашої ідеї порталах, мережах та ЗМІ”

Правильна кампанія по збору коштів починається задовго до початку створення підсторінки або окремого сайту вашого проекту – з поширення інформації про вас і про вашу ідею в профільних для неї сферах.

Наприклад, творець настільної гри “Piwne Imperium” перед краудфандингом провів піар-кампанію у багатьох містах, завдяки якій став добре відомий в польських співтовариствах людей, що активно грають в настільні ігри. А вже цю інформацію про нього всі “платформені” інвестори вивчали (з його ж подання) і високо фінансово оцінювали.

Крок 8. Продумовуємо “заманювання” перших внесків

Можна заздалегідь попросити масу знайомих і родичів прислати на свіжозапущену сторіночку вашого проекту невеликі суми (можете їх навіть особисто їм виділити), створивши видимість зацікавленості користувачів і “ненульовий”динамічний баланс рахунку.

За темою:  «Зміна прізвища: 7 речей, які повинна знати кожна наречена!»

А можна, навпаки, оголосити про лімітоване число ексклюзивних принадних призів, які однозначно отримають ті, хто пожертвує на проект одним з перших.

Крок 9. “Заманюємо” ЗМІ
краудфандинг, стартап, власний бізнес

“ЗМІ – важливе джерело подальшого безкоштовного поширення інформації про стартап та підвищення зборів!”

Отримання проектом доброго фінансового результату в перші дні не лише показує іншим жертводавцям, що проект вже має шанси на втілення, але і збільшує вірогідність того, що про нього напишуть ділові видання.

Проте стосунки з ними слід будувати заздалегідь.

Наприклад, до старту кампанії ви розміщуєте статті про свою бізнес-ідею і про себе в одних виданнях за гроші. Тобто вже будете на слуху. А після успішного старту інші видання, які моніторять краудфандинг-платформи, бачать там вашу ідею вже як трішки знайому, про яку мимохідь десь чули – і з радістю описують її ж, але вже безкоштовно для вас.

А кожна така публікація – принаймні, в США – викликає значний приплив коштів на субрахунок вашого проекту.

Крок 10. Налагоджуємо постійний піар і комунікацію

Якщо ваша кампанія по збору коштів розрахована на три місяці – кожен з 90 днів або хоча б кожен з 70 робочих днів ви повинні якось по-новому нагадувати про свій проект в каналах зв’язку, доступних для вас. Це можуть бути і соцмедіа, і тематичні форуми в інтернеті, і звичайні медіа.

“Треба радувати і тих, хто вже підтримав проект, і тих, хто просто цікавиться. Усі жертводавці повинні відчувати, що творці бізнес-ідеї активні, не сидять, склавши руки, і що їх гроші візьмуть участь у важливій динамічній справі, про яку дізнаються тисячі людей навкруги. Краудфандинг – це не просто “гроші-товар-гроші”, тут має бути мотиваційний “гачок”, наприклад, у вигляді невпинної активності підприємця, його позитивної “боєздатності”, очевидної всім”, -відмічає Якуб Собчак.

“Так, організатори фестивалю Cohabitat зібрали 100 тисяч злотих, серед іншого, тому, що вони заздалегідь повністю підготували інформаційну кампанію, розписавши майже до кожної хвилини всі заплановані заходи впродовж всього строку кампанії”, – додає власник платформи PolakPotrafi.

І останнє. Навіть якщо використання вами засобів не контролюється ніким, все ж інформація від вас не повинна різко перестати поступати в Мережу після успішного завершення збору і отримання вами грошей. Інакше на високий збір коштів для ваших наступних проектів можна буде вже не розраховувати.

Інформуйте всіх про використання грошей, а також і про будь-яку несподівану затримку і труднощі. Нерідко колишні жертводавці вже по існуючих особистих каналах зв’язку додають в проекти гроші, якщо їх на якомусь етапі знадобилося більше, ніж планувалося.

Але, зрозуміло, що для цього інформація про хід втілення бізнес-ідеї повинна потрапляти бізнес-інвесторам на очі не в одні лише моменти непогоджень – а щодня, технічно і стабільно. Хто і як це інформування здійснюватиме – теж варто продумати заздалегідь.

Про краудфандинг дивіться також на відео: