Вступ у спадщину і оформлення спадщини – питання, які часто задають юристам. І тому сьогодні хочемо вам розповісти про практичну сторону цієї теми: на що треба звернути увагу, а також наведемо зразки необхідних документів.
Отже, спершу треба відмітити, що процес оформлення спадщини в Україні умовно можна поділити на декілька етапів: вступ у спадщину, отримання свідоцтва про право на спадщину, реєстрація права власності на спадщину. Сьогоднішня стаття, на відміну від попередньої про прийняття спадщини, присвячена першому і, напевно, найважливішому етапу – вступ у спадщину.
Відомо, що вступ у спадщину залежить від того, яким чином він здійснюється. Законодавець розмежовує вступ у спадщину за законом і за заповітом.
Вступ у спадщину за законом припускає прийняття спадку згідно із чергою спадкоємців в наступному порядку:
- діти спадкодавця, той з подружжя, який його пережив, батьки;
- рідні брати і сестри спадкодавця, його бабуся і дідусь, як зі сторони батька, так і матері;
- особи, що мешкали із спадкодавцем однією сім’єю не менше п’яти років до відкриття спадщини;
- інші родичі спадкодавця до шостого ступеня спорідненості включно.
Частини спадщини за загальним правилом у кожного спадкоємця за законом однакові! Лише за відсутності спадкоємців попередньої черги спадкоємці наступної отримують право на спадкування.
Також треба відмітити, що вступ у спадщину згідно із законом має місце лише у разі, коли відсутній заповіт спадкодавця.
Заповіт може охоплювати як все майно, так і його частину, а спадкоємцями за заповітом можуть бути будь-які фізичні і юридичні особи, незалежно від сімейних або споріднених зв’язків із спадкодавцем. В деяких випадках вступ у спадщину може відбуватися одночасно і згідно із законом і за заповітом (наприклад, якщо заповіт стосується тільки частини майна спадкодавця).
Але і в першому, і в другому випадку вступ у спадщину повинен відбутися протягом шести місяців після смерті спадкодавця – відкриття спадщини.
Вступ у спадщину може відбуватися автоматично (без подання яких-небудь документів), а також за письмовою заявою спадкоємця.
Читайте також: «Прийняття спадщини: інструкція, як грамотно здійснити спадкування!»
1. Автоматичний вступ у спадщину
В цьому випадку спадкоємцем стає автоматично та особа, яка постійно проживала із спадкодавцем на момент його смерті.
Факт сумісного проживання спадкоємця і спадкодавця може бути підтверджений довідкою житлово-експлуатаційної організації, органу місцевого самоврядування, правління житлово-будівельного кооперативу, реєстраційним записом в паспорті або у будинковій книзі.
Малолітні, неповнолітні, недієздатні особи, а також особи, цивільна дієздатність яких обмежена, також стають автоматично спадкоємцями.
2. Оформлення спадщини за письмовою заявою
В цьому випадку всі особи, які не належать до “автоматичних” спадкоємців, щоб отримати спадок, повинні за місцем постійного проживання спадкодавця особисто подати до нотаріуса письмову заяву на вступ у спадщину. У разі, якщо спадкодавець має не одне місце проживання, то заява подається за ОСТАННІМ місцем, де жив спадкодавець.
Щодо адреси та телефонів нотаріусів, то їх можна дізнатися на сайті Міністерства юстиції України.
Заява на вступ у спадщину подається двома способами: або безпосередньо нотаріусові, або надсилається поштою. Якщо другий варіант, то обов’язково врахуйте те, що підпис спадкоємця на такій заяві повинен бути обов’язково нотаріально засвідчений.
Юридичні послуги нотаріуса обійдуться спадкоємцеві приблизно в 150 гривень. Перед візитом до нотаріуса не забудьте взяти свій паспорт та ідентифікаційний номер. Щодо листа, який відправляється разом із заявою, то він повинен бути цінним, при чому обов’язково зробіть опис вкладень і зворотнє повідомленням про вручення. Такі заходи допоможуть уникнути числених спірних та неприємних ситуацій.
Варто також знати, що у разі, коли заява приходить до нотаріуса без завіреного нотаріально підпису спадкоємця, то нотаріус ОБОВ₴ЯЗКОВО приймає таку заяву, заводить спадкову справу, а також пропонує завірити такі документи або з’явитися особисто в нотаріальну контору для здійснення необхідних дій.
РЕКОМЕНДУЄМО ТАКОЖ:
Подання інших документів не обов’язково! Адже на цьому етапі для нотаріуса головне пересвідчитись у смерті спадкодавця, часі і місці відкриття спадщини, а вже на другій стадіії видачі посвідчення про право на спадщину такий нотаріус може зажадати і інші документи.
Отже, коли за певних причин у спадкоємців обмаль часу, то інші документи, крім заяви на вступ у спадщину, вони мають право надати і після спливу 6 місяців.
ЗРАЗОК ЗАЯВИ НА ВСТУП У СПАДЩИНУ
Керуючись ст.ст. 1221, 1269, 1270 Цивільного кодексу України, а також п. 207 наказу Міністерства юстиції України від 03.03.2004 року № 20/5, повідомляю Вас про те, що я прийняв спадок, що залишився після померлого __________, який мешкав за адресою__________.
Документи, необхідні для отримання свідоцтва про спадщину, будуть надані мною додатково.
“__” ________ 201_року “особистий підпис спадкоємця, засвідчений нотаріусом”
Дивіться про спрощену з 2016 року процедуру оформлення спадщини на відео:
- Like
- Digg
- Del
- Tumblr
- ВКонтакте
- Buffer
- Love This
- Одноклассники
- Meneame
- Blogger
- Amazon
- Yahoo Mail
- Gmail
- AOL
- Newsvine
- HackerNews
- Evernote
- MySpace
- Mail.ru
- Viadeo
- Line
- Comments
- Yummly
- SMS
- Viber
- Telegram
- Підписатися
- Skype
- Facebook Messenger
- Kakao
- LiveJournal
- Yammer
- Edgar
- Fintel
- Mix
- Instapaper
- Copy Link
Тисни на «Новини»