держзакупівліДо 2016 року держзакупівлі в Україні проводилися традиційно шляхом паперового оформлення без повноцінної конкуренції. У тендерах брали участь, як правило, одні і ті ж учасники. Для виконання угоди про асоціацію між Європейським Союзом і Україною ВР прийняла 25.12.2015 Закон «Про державні закупівлі», головною метою якого було забезпечення відкритих закупівель через систему Прозоро.

Держзакупівлі: для чого зміни?

Оскільки, згідно з Угодою, зобов’язання України передбачали покрокове приведення законів щодо закупівель у відповідність до стандартів ЄС, були підготовлені відповідні зміни до цього Закону. Зміни в новому виданні, перш за все, спрямовані на:

  • професіоналізацію сфери закупівель;
  • врегулювання проблем допорогових закупівель, що за прогнозами передбачало виведення з тіні понад чверть мільйона закупівель на рік;
  • впровадження нових електронних інструментів;
  • боротьбу з недобросовісними учасниками

Сучасна редакція

   Законом, зокрема, введені наступні поняття:

  • аномально низькі ціни на тендерні пропозиції;
  • вартість життєвого циклу;
  • е-каталог;
  • технічна специфікація до предмету держзакупівлі;
  • пропозиція і переможець спрощених закупок

Електронні торги

З’явилася окрема стаття, що стосується визначення замовників та встановлення їх категорій. Нова редакція закону передбачає проведення замовниками на етапі підготовки до тендеру ринкових консультацій. Такі консультації передбачаються на торгівельних майданчиках, наприклад, тут https://zakupki.com.ua/. Закон встановлює поступову відмову від тендерних комітетів і перехід до уповноважених осіб з 01 січня 2022 року.

Учасники отримали можливість виправляти помилки при проведенні конкурентних зверхпорогових процедур держзакупівлі. Доданий кваліфікаційний критерій процедури є наявністю фінансової спроможності учасника закупівлі, що підтверджена фінзвітністю. У статті 17 останньої редакції закону законодавець передбачив нові підстави, згідно з якими учасник має право відмовитись від участі у процедурі закупок. Оскільки багато оскаржень раніше були необґрунтованими і спрямованими на затягування проведення закупівель. Критеріями оцінки є такі фактори, як ціна / вартість життєвого циклу, а також ціна / вартість життєвого циклу разом з іншими критеріями оцінки.

Стосовно завершення процедури закупівель і виконання договорів, початих або укладених до набрання чинності нової редакції закону, в даному випадку передбачено – замовники повинні керуватися вимогами старої редакції Закону про держзакупівлі. Детально про зміни в Законі роз’яснило Мінекономіки України як уповноважений орган, котрий здійснює регулювання усіх можливих моментів, які тільки можуть виникнути у сфері закупівель.

Однією із змін є відповідальність за порушення, які викладені у новій редакції закону. Відтепер штраф за порушення може бути накладено не тільки на службових (посадових) або уповноважених осіб замовника, а й на керівника замовника. Крім того, штрафи за дрібні порушення зменшилися, а за значні – навпаки, збільшилися.

Про те, як здійснювати держзакупівлі, дивіться на відео: